Läst runt ok krypgrund och trodde jag hade "koll på läget"

på min berggrund jämnar jag ut, lägger plastfolie, x cm ovanför sätter jag bjälklaget, isolerar med cellplast mellan bjälkarna och på med spån ovanför det. Under varje bjälke sätts även en remsa cellplast för att skydda bjälklaget ytterligare (antar jag är syftet och/eller stoppa köldbrygan.. )

Å så kolla jag på isodräns videosnutt dom har på sin sida

http://www.isodran.se/index.php/krypgrund/se-informationsfilm-om-krypgrund

Dom sätter först cellplast på innerväggarna i krypgrunden, sedan lägger plstfilmen på marken OM det är ett fritidshus eller radonproblem, ej om det är permanentboende. sedan lägger dom sin upphackade isolering direkt på marken och därefter kommer en luftficka och sedan oisolerat innergolv. (framgår ju iof inte men...)

Lite smått konfunderad hur man gör egentligen....

sedan läste jag ett inlägg där rekomendationen va att lägg cellplast direkt på backen, fuktskydd, cellplast hela vägen upp till bjälklaget, cellplast mellan bjälkar och på med innergolvet. Alltså helfyllt utryme med cellplast, å ingen luftficka..

/Förvirrad

Ok. Vad är det du undrar?

Det ja undrar är varför man plötsligt inte behöver plastfolie, inte läst det nån stans. Är det bra att isolera marken och inte innergolvet? ll Är det inte bättre att nyttja utrymmet till att isolera innergolvet? ska man göra både och?

Följ anvisningarna från tillverkaren.

Det är väl två olika principer - antingen isolerar man marken och grundmuren och ökar därmed temperaturen i hela kryprummet vilket minskar RF och undanröjer risken för mögel i bjälklaget.

Alternativt så klär man in bjälklaget och höjer därmed temperaturen på själva byggnadsdelen vilket minskar RF lokalt och undanröjer risken för mögel i bjälklaget.

Plast på backen är alltid bra förutsatt att du inte har inläckage av fritt vatten. Marken är alltid fuktmättad och är således en outsinlig källa till fukt. Plast bryter kopplingen mellan mark och fri luft - därmed ingen fukttransport.

Vad som är "bäst" vet jag inte - men det finns gott om experter här på Byggahus som säkert vet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.