Som rubriken antyder så har jag råkat på lite problem, minst sagt.

Jag håller på och fixar till källardelen som finns under en del av huset, som ligger i en backe. Grundmuren för den del som inte har källare ligger såklart mycket högre än den för källardelen vilket ställer till det när jag vill dränera källaren. Gräver jag ur vid källardelen så riskerar allt under den övre grundmuren att rasa ner så att huset då hänger i luften på en bit.

Ytan som varit muromgärdad har innehållit en pool och trädäck över som vi nu tagit bort, men marknivån har varit som den är på bilderna de senaste 5 åren. Min tanke är att den nog ska fyllas i med makadam närmst huset, efter dränering.

Så frågan är hur jag ska göra för att kunna gräva ur, dränera och sedan bygga en stödmur för att hindra att marken närmst huset rasar ner?

Allt kommer sedan att täckas av ett trädäck i nivå med dörren så markens nivå är inte så intressant mer än att funktionen/stabiliteten för huset är viktig.

• 20140621_175056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140621_175117.jpg
    Skapa konto
För att förtydliga lite så gjorde jag en snabb skiss från sidan som visar källarmuren och de två grundmurarna.

dräneringsproblem1.jpg
Skapa konto

Ljusgrått är källarväggen och det röda under är betongklacken. Som jag förstår det ska dräneringsröret ligga strax under lägsta punkten på det röda och under det ett lager makadam (grönt i bilden). Risken är väl i vanliga falla att material rasar ut från under grundmuren? I mitt fall blir ju problemet att även material kan rasa från de övre liggande grundmurarna, framförallt den grundaste av dem som dessutom ligger närmst källarväggen. (Mörkgrå i bilden)
Det gula är grundmuren på andra huskroppen som ligger i vinkel.

Just nu funderar jag på att bara dra en tänkt linje från underkant av den mörkgrå grunden och ner till önskvärt djup på källardelen i 45% och dränera därifrån. Det skulle då innebära att endast halva källarväggen blir dränerad, men det kanske räcker?

Jag fattar nog inte helt men du kanske kan göra arbetet i sektioner?

Frågan är hur man bäst delar upp det.
Sätter man någon sorts stöd för att massorna inte ska rasa ner?

Det är inte helt lätt att förklara märker jag... :o

Huset är byggt i flera olika etapper och består av minst två varianter av grundmur (natursten och leca) och en del med källare. Det är i denna skarv som problemet med nivåerna på dräneringen uppstår. Gräver jag ut längs hela källarväggen är jag ca 1,5 m under grundmuren som ansluter direkt mot bakre källarväggen.

Källaren är väl i egentlig mening soutteräng då marknivån till vänster i skissen är vid källarmurens nederkant.

Hoppas det blev lite mer tydligt nu.

Jag skulle nog nöja mig med att endast dränera, som du beskrev i 45 gradersvinkel. Isolera källarväggen där du kommer åt. du kan ju ha en högre vattengång i den delen om du vill dvs ett dränrör som ligger i höjd med röda klacken.

Jo, det är nog så det får bli.

De gånger det kommit in fukt i källaren har varit när det regnat. Så prioriteringen är nog att försöka få bort ytvattnet. Under den pool som stod där var nån typ av frigolit och under det sandlådesand... Det känns som det inte varit optimala förhållande för att leda bort vatten då allt var omgärdat av en mur. Det var snarare som en invallning till poolen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.