5 521 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Vad kan jag använda som friktionsmaterial
Jag håller i skrivandet stund på att gräva ner dagvattenkasetter. När jag läser produktbladet står det:
"Magasinet packas in i geotextil och kring- fylls med välgraderat friktionsmaterial i jämna lager runt hela magasinet."
Vad är välgraderat friktionsmatrial. Jag har makadam sen dräneringen 8/16 eller vad det brukar vara. Funkar det?
"Magasinet packas in i geotextil och kring- fylls med välgraderat friktionsmaterial i jämna lager runt hela magasinet."
Vad är välgraderat friktionsmatrial. Jag har makadam sen dräneringen 8/16 eller vad det brukar vara. Funkar det?
Det tror jag inte.
Dagvattenkassett har ju exakt samma funktion som en stenkista.
Att skapa yta som tillrinnande vatten kan rinna ut genom.
Man får en viss buffertvolym på köpet.
Om man då lägger tätt material runt då blir avrinningen sämre, återfyller man med något som släpper genom vatten lätt blir den effektiva volymen/arean större.
Ett resultat av mitt logiska tänkande, jag har inte grävt ned egna kassetter...
Dagvattenkassett har ju exakt samma funktion som en stenkista.
Att skapa yta som tillrinnande vatten kan rinna ut genom.
Man får en viss buffertvolym på köpet.
Om man då lägger tätt material runt då blir avrinningen sämre, återfyller man med något som släpper genom vatten lätt blir den effektiva volymen/arean större.
Ett resultat av mitt logiska tänkande, jag har inte grävt ned egna kassetter...
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ju inte en susning, så här kommer bara mina spekulationer:
Men som sagt, jag har ju ingen koll, jag går bara på magkänslan av vad ordet borde betyda + wikipedia-artikeln.
Ordet välgraderat tycker jag tyder på att det ska vara ett brett spann på fraktionerna, typ 0-32, eller kanske ev utan nollfraktion, säg 2-32 , eller något sådant.iamrane skrev:
Men som sagt, jag har ju ingen koll, jag går bara på magkänslan av vad ordet borde betyda + wikipedia-artikeln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden