Jag håller i skrivandet stund på att gräva ner dagvattenkasetter. När jag läser produktbladet står det:
"Magasinet packas in i geotextil och kring- fylls med välgraderat friktionsmaterial i jämna lager runt hela magasinet."

Vad är välgraderat friktionsmatrial. Jag har makadam sen dräneringen 8/16 eller vad det brukar vara. Funkar det?

8/16 blir bra.

Tror dom menar att du ska ha 0-18 eller 0-30 som packas runt kassetterna. Välgraderat brukar betyda att det är jämn fördelning mellan kornstorlekarna.

...men, var lägger du kasetten? Ska du ha den i garageuppfarten fyller du och packar med för uppfarten lämpligt material. Lägger du den i trädgården kan du ju kringfylla med vadsomhelst.

Googlade och fick en länk till wikipedia.

Jag hittade den sidan med, men lite luddigt. Det är i trädgården. Det är en väldigt sandig jord där. Ska jag fylla tillbaka med det, eller ska jag kanske blanda makadam med den jorden? Eller kanske bara makadam.

Är det inte bara felskrivet och de menar fraktionsmaterial istället?

Det tror jag inte.

Dagvattenkassett har ju exakt samma funktion som en stenkista.
Att skapa yta som tillrinnande vatten kan rinna ut genom.
Man får en viss buffertvolym på köpet.

Om man då lägger tätt material runt då blir avrinningen sämre, återfyller man med något som släpper genom vatten lätt blir den effektiva volymen/arean större.

Ett resultat av mitt logiska tänkande, jag har inte grävt ned egna kassetter...

Mikael_L
Jag har ju inte en susning, så här kommer bara mina spekulationer:
iamrane skrev:
...välgraderat friktionsmaterial...
Ordet välgraderat tycker jag tyder på att det ska vara ett brett spann på fraktionerna, typ 0-32, eller kanske ev utan nollfraktion, säg 2-32 , eller något sådant.

Men som sagt, jag har ju ingen koll, jag går bara på magkänslan av vad ordet borde betyda + wikipedia-artikeln.

Gjorde så att jag la makadam på botten 3-5 cm. Sen fyllde jag på runt om med den jord jag grävde upp. Kommer bli skiiitbra :) fan vad kul det är med grävmaskin :)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.