Hej

Har köpt en 36 kvm sommarstuga byggd på 60-talet och börjat städa ur krypgrunden på allsköns bråte, givetvis uppenbarade sig en härlig fuktskada. Två rejäla bjälkar löper parallellt med några cm mellanrum. I Utrymmet längst in (längst bort från ventilation) har den ena bjälken helt ruttnat bort, tyvärr har jag inte lyckats komma ända in för att känna på den andra bjälken, men den ser hyfsat fräsch ut men har och andra sidan börjar bli lite dålig på andra hållet. Blindbotten är lite rödaktig, så jag antar att den är behandlat med något, men ser ändå förutom lite insektshål (vilka anticimex ansåg ofarliga) ganska fräsch ut. Har inte kunnat se någon syllpapp mellan murblocken och bjälkarna.

Jag har sedan innan redan planerat att isolera mot mark och lägga in värmeslinga för att förhindra fukt. Andra hälften av krypgrunden är fuktig men ser ut att vara omgjord senare (nyare virke och klenare dimensioner), men där verkar också syllpapp saknas.

Hur viktig är syllisoleringen för bjälkarna i krypgrunden och hur ska jag gå tillväga för att få dit den?
Hur ska jag lämpligen byta ut det rötskadade virket? Ska jag såga bort den dåliga delen eller byta hela bjälken?
Mot murstocken ligger en stor stenhög, tjänar den något syfte eller var någon bara för lat för att bära ut dem ur grunden?

krypgrund panorama2.jpg
Dålig bild, men den bortruttnade samt dåliga delen av den ena bjälken är inringat i rött. Innan murblocket är den betydligt friskare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.