1 731 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Jag tänker fuska
Ska fixa en enkel extra parkeringsplats på gräsmattan. På med fiberduk, på med gårdssingel. Klart.
Vilka problem har jag att vänta?
Bilen parkeras där redan idag, så hyfsat packad är marken. Hade 10 ton fylld container med lastbil under också, fungerade det med.
Vilka problem har jag att vänta?
Bilen parkeras där redan idag, så hyfsat packad är marken. Hade 10 ton fylld container med lastbil under också, fungerade det med.
Gräsrötter binder mark väldigt effektivt så jag tror att du kommer att få problem i framtiden när gräset väl har dött och rötterna har förmultnat. Då kommer du ju i praktiken parkera på ren jord. Vänta då bara tills det blir en vecka med regn så kommer du att ångra dig att du fuskade.
Om jag gräver bort svålen, gör det stor skillnad?
platon1980 skrev:
Det beror nog en hel del på vad du har strax under din gräsmatta. Själv har jag väldränerande morän i storlekar mellan 0 och 200mm (typ) under stora delar av min gräsmatta, så den marken bär i sig själv ganska bra.platon1980 skrev:
Jag tycker du ska sikta på att först lägga minst 5 cm, men gärna uppåt 15cm av 0-32, eller ev 0-65 (Men då måste det bli minst 15 cm tjockt) innan du toppar med tunt lager (2-3 cm) med makadam eller singel eller naturgrus.
Eller skippa toppskiktet och låta det grövre av 0-32 regna fram, ser inte riktigt lika snyggt ut, men ser egentligen rätt OK ut.
Som Mikael_L är inne här ovan så hänger det nog väldigt mycket på markförhållandena hos dig.platon1980 skrev:
Vår granne hade förr en extra parkeringsplats som han hade gjort just genom att gräva bort svålen och lägga två rader med plattor för hjulen. Den blev fort ganska sned och vind och när det en dag kom en betongbil och ställde sig där så spretade plattorna åt alla håll direkt. Att det gick så dåligt för vår granne beror på att vi bor på en gammal sjöbotten med mjuk lerjord så de flesa av husen har tydliga spår i sina uppfarter där bilarnas hjul hamnar.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vad är det värsta som kan hända?
Har nu börjat gräva bort 5-15 cm gräs/jord.
Tänker mig nu duk, 0-32 samkross, vattna och stampa, sen gårdssingel.
Tänker mig nu duk, 0-32 samkross, vattna och stampa, sen gårdssingel.
Klicka här för att svara