Hej
Håller på att gjuta platta för garage och funderar på det här med kantskoning (ä.k. garagejärn), alltså vinkeljärnet under porten. Jag har tagit för givet att detta är något man ska ha, men vettefan?
För det första, precis utanför plattan ska vi sätta en dräneringsränna, så den kommer ta första "smällen". För det andra så tänker jag att där järnet tar slut så blir det ju en liten utsatt bit betong ändå.
Är det motiverat att ha en? Jag känner att det är en del extra jobb och över en extra tusing att fixa detta järn, samtidigt som jag tror att det inte gör någon skillnad.
Jag förstår att den gör stor nytta om garagegolvet ligger högre än backen och att det blir som att man kör upp på en tröskel för att komma in. Men i vårt fall är det plant.
Tack för info om hur ni har och vad ni tänker.
Håller på att gjuta platta för garage och funderar på det här med kantskoning (ä.k. garagejärn), alltså vinkeljärnet under porten. Jag har tagit för givet att detta är något man ska ha, men vettefan?
För det första, precis utanför plattan ska vi sätta en dräneringsränna, så den kommer ta första "smällen". För det andra så tänker jag att där järnet tar slut så blir det ju en liten utsatt bit betong ändå.
Är det motiverat att ha en? Jag känner att det är en del extra jobb och över en extra tusing att fixa detta järn, samtidigt som jag tror att det inte gör någon skillnad.
Jag förstår att den gör stor nytta om garagegolvet ligger högre än backen och att det blir som att man kör upp på en tröskel för att komma in. Men i vårt fall är det plant.
Tack för info om hur ni har och vad ni tänker.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det känns ganska onödigt.
Du kör väl ändå rätt försiktigt när du skall in i garaget. Vad kan hända?
Du kör väl ändå rätt försiktigt när du skall in i garaget. Vad kan hända?
Om du gjuter med kantelement så skulle jag säga att det är ett absolut krav om du inte ska köra sönder kanten på ett par vintermånader.
Kostar väl en 7-800 kr, kan tycka att det är bättre att montera detta och veta att man slipper laga kanten senare.
Kostar väl en 7-800 kr, kan tycka att det är bättre att montera detta och veta att man slipper laga kanten senare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag körde, visserligen odubbat, dagligen ut och in i 12 år utan skador på betongkanten.carrera86 skrev:
Men det var i och för sig ett enkelgarage. Men det räknas väl ändå
Och garaget var redan 30 år när min "misshandel" började.
Jovisst det kan väl hända att det i vissa fall fungerar, men jag skulle nog ändå mena att med kantelement så hade i alla fall jag monterat kantskydd ( har även gjort det i mitt nya garage men det är inte färdigbyggt än)
Men det är upp till var och en att besluta vilka risker man vill ta.
I mitt tycke så är grunden något av det viktigaste i huset och svårast att ändra i efterhand så jag hade aldrig chansat på att spara in en tusing där.
Men det är upp till var och en att besluta vilka risker man vill ta.
I mitt tycke så är grunden något av det viktigaste i huset och svårast att ändra i efterhand så jag hade aldrig chansat på att spara in en tusing där.
Det som intresserar mig mest är, fyller detta järn någon funktion överhuvudtaget om man har en slät kant i jämnhöjd från dräneringsrännan? Jag menar, OK, att snåla med 1500 kr och några timmars jobb i det stora hela, det är småsaker. Men det är 1000 moment under husbygget som är småsaker.
Jag menar inte att envist stå fast vid min åsikt, men är det rationellt att mena att den gör någon potentiell nytta?
tillägg: Kantelementen är av leca, men vi planerar att skära ut några centimeter i toppen för att fylla med betong, vilket känns mer gediget.
Jag menar inte att envist stå fast vid min åsikt, men är det rationellt att mena att den gör någon potentiell nytta?
tillägg: Kantelementen är av leca, men vi planerar att skära ut några centimeter i toppen för att fylla med betong, vilket känns mer gediget.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu vet jag inte vad isolerade kantelement har med saken att göra, för sådana ställer man väl inte i portöppningen?tobbew skrev:
Där skall naturligtvis vara betong, inte cellplast.
Och tröskeljärnet har inte kommit med kantelementen, det fanns där långt tidigare, kanske för att rädda en kant i dålig betongkvalitet.
De portöppningar som jag tycker har blivit bra, är gjorda med en 45° fas, så det inte blir en skarp kant vid "tröskeln".
Och om det är samma nivå på marken ute och garagegolvet som i TS fall: Vad skall järnet då göra för nytta?
Jag har i alla fall gjutit nu. Jag kapade ur 5 cm ur kantbalken och fyllde upp med betong hela vägen, alltså fyllde igen det jag kapat ur. Sedan när det börjat torka så gjorde jag ungefär 1-2 cm fall på kantbalkens tjocklek (ca 20 cm).
Jag tror det blev bra. Jag gjorde fallet för hand och helt utan erfarenhet, så det måste nog få lite mer kärlek sen för att bli riktigt plant.
Dräneringsränna kommer här näst. Jag skapar en ny tråd om detta.
http://www.byggahus.se/forum/grund-...-framfor-garageportar-vilken.html#post2015961
Jag tror det blev bra. Jag gjorde fallet för hand och helt utan erfarenhet, så det måste nog få lite mer kärlek sen för att bli riktigt plant.
Dräneringsränna kommer här näst. Jag skapar en ny tråd om detta.
http://www.byggahus.se/forum/grund-...-framfor-garageportar-vilken.html#post2015961
I mitt gamla garage så är det ett uttag för ena portens lås i järnet så jag tror att detta kan vara en orsakerna till att ha järn.
Låset har en tapp rakt ner och en tapp rakt upp (vet ej namn på detta ).
Om det bara hade varit betong hade nog hålet blivit ovalt och kanten kanske gått sönder.
Men har man en port som går rakt upp så behövs det nog inget järn.
Låset har en tapp rakt ner och en tapp rakt upp (vet ej namn på detta ).
Om det bara hade varit betong hade nog hålet blivit ovalt och kanten kanske gått sönder.
Men har man en port som går rakt upp så behövs det nog inget järn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
SpanjolettMicro skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/staldorrar/S67/
Klicka här för att svara