KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ojojoj, det är inte bara radon och asbest man måste vara rädd för nu för tiden: http://www.dt.se/allmant/dalarna/asfaltkross-ar-cancerbomb :(
29 svar · 6,1k läst
·
K
Klicka: Funderingar på hur jag skall göra med min ny friggebod. Har rivit den gamla och skall återanvända betongplattan. Betongplattan är väldigt låg. Jag vill få upp fasaden en bit. Och då tänkte jag om man murar ett varv med 19cm höga lecablock. Och sen putsar utsidan så att den blir en sammanhängande med nuvarande betongplattan. [bild] Är det ok att putsen täcker både leca och
0 svar · 6,3k läst
·
WaldenWoods
WaldenWoods: Min gissning är att vad gäller fuktvanding in i väggen med ånga (vilket vanligen inte sker, eftersom huset är varmare än omgivningen, men den del av året som det är varmare ute än i huset kan det ske) bör putsen ha marginell eller ingen betydelse. Den är ju difussionsöppen liksom väggen. Om väggen är så belägen att man dessutom riskerar rinnande vatten (från nederbörd som
2 svar · 4,3k läst
Z
zeltber: Nu har vi redan en fin vinkällare så efter att jag fått fart på kobran så borrade jag ett gäng hål och fyllde med snigeldynamit i gårkväll. Utrymmet ska fungera som tvättstuga och vi kommer även att hänga en del tvätt i det så det är nog lämpligt om jag får så lite fukt som möjligt. Har dock två andra frågor, tänkte ansluta ett avlopp till intilliggande tvättstugan. Om jag
9 svar · 1,9k läst
·
K
Krönet: Någon? Det är kanske främst vad som behövs för att fylla igen runt huset med som känns viktigast att få hjälp med. Om jag förstått det rätt binder jord (eller ivf jord med rötter) lätt fukt vilket kan orsaka problem. Men fyller man med makadam utan att dränera och leda bort vattnet så kan det bli så att vattnet ansamlas iom att vattnet tar lättaste vägen. Vad blir bäst? Eller
1 svar · 1,3k läst
S
Segge: Men är det inte stor risk att makadamet åker ner i och blandar sig med marken under?
2 svar · 1,0k läst
M
Matr0: Vill du vidareutveckla det? Förstod inte riktigt
4 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: 1. Nej 2. ? Ramen är troligen en romboid 3. Slå till med lätta slag med en slägga på ett hörn med längsta diagonalmåttet.
1 svar · 1,7k läst
Z
Zchnukko: Hehe... är svaret så självklart att svar inte behövs? Problem borde ju inte föreligga såvida allt inte fylls med vatten och man är säker på att älg eller nån granne inte är och flyttar på ramen.
1 svar · 700 läst
fantasi
fantasi: Vi har valt Icopal radonduk, RMB 400 och att lägga den i andra isolerakicktet. Nu funderara jag hur vi ska stadga upp tomrör till tex fibern och rör till GV-fördelaren. I vanliga fall tror jag dom kör ner armeringsstång genom all isolering. Med då blir det hål i duken. Vad tror ni om att täta mot armeringen med Elothene-tejpen, och sen gjuta? räcker det?
0 svar · 923 läst
F
Fliken: Fick en offert om att asfaltera på befintlig asfalt 250 kr m2. Borttagning och nyläggning skulle kosta 500 kr m2. Även här en av det större aktörerna.
1 svar · 3,3k läst
M
myrstack: Samtliga åvc I Stockholms kommun söder om stan brukar ha en ficka där du backar mot och skottar ur. Ingen kant eller liknande. Dumpade senast I högdalen. Separat kö dessutom
5 svar · 4,8k läst
O
Originalet: Fick en tanke på om man kunde gjuta en 2dm bred betongplatta längs med husgrunden i marknivå istället för att lägga stenplattor. Vet inte om detta är lätt gjort eller ens en bra ide, bara en tanke som kom att det vore väldigt snyggt och lättskött med detta. Vad tror ni om detta?
0 svar · 3,5k läst
GK100
GK100: Du får eftervattna några gånger också, skadar aldrig blir bara bättre särskilt när det är så varmt.Bruket är bra tycker jag när det fyller fogen och inte vill "rinna" ut när man justerar blocken på plats.
4 svar · 2,0k läst
·
S
Segge: Tror jag kommit fram till en lösning, har idag dubbla 5cm korskivor. Jag tänkte ta bort den yttre och behålla den inre, för att lägga på en Jackon isoler element. Eller kan korkskivan ställa till problem och bör ersättas med EPS?
1 svar · 1,5k läst
Z
zeltber: Hej Mustakorppi välkommen till forumet. Jag tror jag förstår vad du menar trots översättningsprogram. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av platon men när jag gjorde samma val föll det på Isodrän. Ett tips är att kontakta markvaruhuset här i Stockholm.
1 svar · 1,5k läst
J
Joachim-67: Tack För dränering Tänkte - kan man lägga ner rören med rätt lutning till punkt och om det behövs ansluta sen ? Eller blir det sämre med rör som ligger "o-anslutna" så att säga..
2 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har gjort något liknande med ca 40 kvm golv i ett mycket gammalt hus. Det viktigaste tycker jag är att rensa ut ordentligt i krypgrunden när man har öppnat upp. Dvs rensa bort allt gammalt byggspill, tompavor mm och helst jord och sten som hindrar ventilationen. Om man sedan kan täcka marken med plast för att hindra markfukten från att nå bjälklaget kanske det kan bli riktigt bra.
3 svar · 2,3k läst
D
Differentialen: Jag funderar på att gjuta en isolerad eller möjligen oisolerad grund till ett garage. Garaget skall stå på mark av morän/pinnmo och skall ha markduk plus tvättat singel under platta och eventuell isolering. Har tittat på alternativet att använda prefabricerade kantelement med invändig isolering. Fördelarna med detta alternativ är att man slipper arbetet med att bygga en form av
0 svar · 3,3k läst
svartöra
svartöra: Den borde väl inte gå om den gröna lampan är tänd? Låter som trasig hygrostat. Krypgrunder är olika, men hos mig (också 120 m2) går det åt cirka 1000 kWh per år. Då är uteluftsventilerna tätade.
2 svar · 5,7k läst
APR
APR: Utvändig dränering finns i form av original dubbla strängar lertegelrör ca 2m ner i marken. Detta såg vi när det var uppgrävt för avlopp/vatten på utsidan. Då tog jag beslutet att inte gå vidare med att uppgradera dräneringen, dels eftersom vi inte haft problem med fukt på golv/väggar invändigt, dels för att muren går ner ca 2m under backen och skulle därför innebära ett för
3 svar · 4,6k läst
·
B
Bamsenalle: När jag filmade mitt avlopp för ett halvår sedan kostade ca 1500-2000 och om jag inte minns fel så fick jag rotavdrag på det också så ca halva kostnade till för mig :-)
3 svar · 3,3k läst
·
H
Henrik Werner: Hej Jag har ett gammalt hus som är renoverat och tillbyggt innan vi köpte det. Huvuddelen står på torpargrund, en liten del är källare och ytterligare en del är krypgrund. Krypgrunden har inte haft någon ventilation och det fanns ingen inspektionslucka så pga att vi har haft väldigt kallt golv ovanför bestämde jag mig för att ta upp ett hål för att kunna se. Till min förvåning
0 svar · 1,0k läst
M
myrstack: Krypgrunder som sådant finns det säkert någon månads läsning om på forumet, bara att använda sökfunktionen och bestämma vilken ände att börja i och sedan läsa på... Något som däremot bör kollas tycker jag är kombinationen är plåttak och diverse fukt/vattengenomslag på vissa ställen. Att som hemmapulare eller nybliven husägare lyfta dit en takpanna eller temporärlaga lite
6 svar · 1,5k läst
D
dk69: Jo det tycker jag med! Men det borde det anlitade företaget göra!
5 svar · 6,5k läst
·
K
Klicka: Men kan man kanske påla med flera jordankare för att slippa sättningar? Så att de sticker upp och gjuts fast i betongen.
3 svar · 2,6k läst
·
Penten
Penten: tusen tack.
28 svar · 13,2k läst
·
F
finkelzvin: Jag skrev i ett tidigare inlägg vilka produkter jag använde när jag gjorde samma sak förra sommaren. Kolla här http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/227969-tillaggsisolering-av-kallaryttermur-2.html?perpage=15#post1915724
8 svar · 4,8k läst
R
Rohdin: Tack!
6 svar · 12,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.