5 188 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Isolera källargolv
Sida 1 av 2
Nu är det dags för första inlägget! Jag håller på och har bilat bort betongen i två rum i min källare ska bli tvättstuga och torkrum. Jag har dock stött på ett problem jag vill gräva ur så jag får i 5-10cm singel sen minst 20cm cellplast,10cm betong med golvvärme i. Men nu är det så att sulan kommit i dager. Redan ett par cm ner, denna sula är tämligen mjuk. Dessutom har jag grov sand som huset står på. Bra för fukten men svårt att gräva sig ner utan att under minera sulan eftersom massorna då rasar någon som har en ide till lösning för mig. J....a långt inlägg
Ingen som kan komma med någon bra ide hur jag ska lösa att inte underminera sulan när jag gräver ur golvet? Jag vill ju inte sänka den eftersom det är perfekt i höjd för färdigt golv men jag är livrädd att skada sulans bärighet om sanden rinner bort. Om ingen har någon lösning kanske det finns någon som vet vem man kan prata med om sånt här. Murare?
Okej tack för svaret men om jag ska gjuta på grundsulan neråt kommer jag att underminera trädgården eftersom sanden kommer ju rinna in utifrån så att säga. Borde det inte gå att slå ner en skiva (trä el stål) horsiontelt längs med grundsulan neråt cirka 80cm sedan gräva ur sanden i rummet vid skivan. sedan på rätt djup lägga en markduk som följer marken samt går upp längs skivan. Sedan singelbädd plus cellplast så långt det går. Efter det ny skiva brevid den andra. Göra sedan likadant som på den första skivan med markduk och singel, isolering. När hela rummet är klart så långt borde det inte gå att lägga golvvärmeslang och sedan gjuta för att sedan dra upp skivan. betongen borde väl då fylla ut eventuella håligheter under, vid och i sulan. Borde inte detta gå? Eller kanske dra upp skivan innan gjutning, Kanske marktrycket blir för stort på båda tankarna men innan jag tog bort betongen var det bara cirka 4cm tjock betongkaka överst sedan sand och åter sand neråt. Detta kan väl inte hållt sedan 1949 mer för marktrycket än min nya fundering eller???
Bra länk men saken är ju den att jag vill ju inte sänka golvet något eftersom jag har 217 cm nu. Men jag måste ju gräva ur för att isolera och detta hittar jag ingen info kring på forumet. utan bara då att sänka golvet, självklart måste man då gjuta på sulan men här är det ju bara under golvisolerings tiden som det skulle behövas en lösning. tips vad jag ska söka på???
Använd "Avancerad sök" i den grå menyraden uppe på sidan. Prova med lämpliga sökord som "källare gräva gjuta sänka underminera" eller liknande. Se till att söka inte bara 6 månader tillbaka utan bland alla inlägg, åtminstone de som fått minst 1 svar.
Ja det har jag gjort ett antal gånger nu men jag hittar inget om att huset står på ganska grov sand och att någon ska gräva ur för isolering och golvvärme men inte behöver sänka golvet för takhöjdens skull.
Okej jag har nu kollat och kollat men inget hittat bara som du skriver olika lösningar. Men jag känner att man vill ha hur detta projekt ska lösas efter sina förutsättningar eftersom man gärna inte vill att huset rasar, hade det varit en list eller nåt kunde man ju prova sig fram men här vill jag inte anta att det kommer funka. Om ingen vet som sagt hur man ska göra kanske någon vet vem (yrkeskategori) man kan prata med???
Vid större byggen, både av hus, vägar, tunnlar m.m. används stålsektioner som bankas ner i marken för tillfälliga "väggar". Det kanske är något åt det hållet du behöver. Räkna med att det går åt en del kraft att slå ner dem, kanske ska du hyra en demoleringsrobot som bankar ner dem 
Nu börjar det komma lite finurliga ideer detta låter intressant. Ja det är ju mina tankar också tror du thomasx (eller någon annan) att det funkar att slå ner tillfälliga stödväggar som stöd medan jag gräver ur golvet och sedan lägger markduk som anhåll i hålet och upp på sidorna, isolerar och sedan gjuter för att efter detta dra bort stödväggen. Funkar ???