M
Mattias46: Hej, Han bytte inte hos mig pga att jag bodde för långt bort. Fick tips om ett annat företag av honom som bytte hos mig. Men dom jobbar inte i ditt område tyvärr.
3 svar · 2,0k läst
lyckograbben
lyckograbben: hej, jag var tvungen att byta avlopp fram till tomtgränsen pga stopp för några år sedan. Grävarn grävde fram avloppsrören och tog bort dem, närmast huset handgrävde jag pga torpargrund med stenfot. Jag orkade inte handgräva ner till 2 meters djup under huset, utan jag grävde bara så djupt att jag kom under husgrunden och sedan på utsidan sluttade ner till gamla röret. Jag la nya
1 svar · 4,9k läst
M
Marost: Är mitt i en klassisk källarrenovering och håller som bäst på att bila ur gamla plattan. Källargolvet består av en ca 10cm platta, under den några cm sand och sedan ytterligare en ca 20cm betongplatta. Ytterväggarna och de bärande väggarna verkar stå på sockel som börjar där den undre plattan slutar. De icke-bärande väggarna saknar dock sockel. Vad tror ni experter om att spara
0 svar · 2,3k läst
pelpet
pelpet: Ring en betongfirma och hör vad de kan leverera. En carport på 20-30 kvm så det blir ju lätt en kubik betong, och då börjar det ju bli drygt att blanda hemma.
9 svar · 3,7k läst
·
T
twallsten: Håller på att projektera ett fritidshus. Grunden blir troligen en välisolerad platta utan golvvärme då det ska kunna kallställas och vi inte ser att vi kommer dra in vattenburen värme de närmsta 30 åren. Om ens då kan man ju lägga den över. Men, likväl så önskas golvvärme (el) i badrum och hall som ligger i anslutning till varandra. Känner mig lite skeptisk till detta då jag
0 svar · 1,6k läst
E
erikje: Jag har en Acetec PD400 som visar 1-6 procentenheter lägre RF än min 500-kronorshygrometer... Det är ju nästan bättre att avfuktaren visar för högt än för lågt för att ha lite säkerhetsmarginal. Samtidigt vill man ju inte avfuktare i onödan.
1 svar · 2,5k läst
T
Tellen82: Bygga på en våning uppåt och låta källaren vara hade varit det bästa.
8 svar · 3,9k läst
K
kallun: Kul projekt! Du kan säkert få bra hjälp här men bifogar du ritning och dimensioner på huset och beskriver tydligare hur det skall konstrueras blir det lättare att ge ett vettigt svar!
2 svar · 1,2k läst
Grillen
Grillen: Sitter och planerar för ombyggnation nere i våran källare. Kommer regla upp väggarna med stålreglar och sätta gips på detta. Luftspalt kommer lämnas i över och underkant av väggen. På golvet kommer jag lägga blå golvplatonmatta och sedan parketgolv. Hur ska jag sätta uppviken för detta. Ska jag köra uppviket mot betongväggen bakom gipsväggen och ha väggarna ovanför golvet,
0 svar · 2,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nä. Det finns lite olika saker. T.ex. radontät plast mellan något isoleringslager, radontätande gummigenomföringar för allt som ska gå genom plattan. Man kan också gjuta med "tätare" betong (lägre VCT tror jag det är). Det finns säkert fler radontätande åtgärder. Sen går det att göra lite annat. Vi sket i radontätande åtgärder (vi hade ingen uppgift, eller indikation
6 svar · 4,7k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Ok, nu har jag lyckats göra en del efterforskningar med diverse firmor och detta är vad jag funnit: * Värmeslingorna bör inte vara några problem att förkorta. Har man tur är det bara att kapa och bygla. Har man otur måste man koppla ihop så det blir nya kompletta slingor. Har man riktigt otur är det ett system där kablarna inte får förkortas pga. det ställer till det med strömmen
1 svar · 1,5k läst
H
HTB: De som tillverkar Träullit svarade så här; Hej! Ja, om du isolerar insidan så kommer den relativa fuktigheten (RF) i väggen att öka vilket kan skapa problem. Om du ändå ska putsa om utsidan så montera 70-100 mm träullsplatta där och putsa sedan på det! Med vänlig hälsning Mattias Ryckert Min stilla undran är om det trots detta svar går att tilläggsisolera insidan - då med en
2 svar · 8,8k läst
·
pelpet
pelpet: Om du ska göra något med dräneringen så filma rören och kolla läget. De kanske kan behöva spolas ur. Källaren får du varmare och torrare med en avfuktare.
7 svar · 4,6k läst
N
NicoE: Har läst lite om Platon Fuktskyddsmattor och detta verkar ju vara det bästa om man vill undvika att bila upp golvet. Jag kollade i helgen, plattan är oisolerad och det finns inget fukt där. Dränering ska ändå läggas för säkerhets skull. Så just nu är ja inne på Fuktskyddsmatta (som ventilerar ut eventuell fuktig luft) + Isolering (Platons Komfortmatta) + Golvvärme i Spånskiva
6 svar · 2,9k läst
B
bringle: [citat] nej, det gamla huset är inte pålat och här satt sig. Lutar 10 cm från ena till anda sidan dessvärre.
2 svar · 2,8k läst
·
J
jelkis: Tack! Ska kolla vidare på det!
5 svar · 2,7k läst
·
M
markoman: Det blev så att jag blanda bruk själv som var svagare än C-bruket man köper. Sedan blandade jag ut med leca-kulor och slängde in i hålen. Det verkar ha funkat fint och jag har även putsat med kalkbruk och målat med kalkfärg.
3 svar · 6,4k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: Jag håller på med en liknande renovering och har nått fram till ytbehandling av innerväggar och betong-glov. Finns flertal inlägg på denna blogg; http://www.byggahus.se/bloggar/formfunktionalisten/3542-skulle-bara-renovera-kallaren.html Lycka till!
20 svar · 12,6k läst
J
JL2021: Fler kloka synpunkter? Ps. Fick en offert idag från ett stort företag i stan där de i offerten friskriver sig från lukt i fastigheten. Suck... Dialogen fortsätter. Ds
6 svar · 2,7k läst
·
S
scim: Jag hade ungefär samma förutsättningar som dig och körde enligt följande: Markduk 100mm Pordrän 30mm Cellplast (hade inte plats för mer pga takhöjd) 80mm självkompakterande betong med ingjuden 16mm golvvärme. Jag resonerade som så att markduken var en minimal merkostnad och som b8q skrev, dumt att chansa.
3 svar · 1,6k läst
P
Pärran: Här verkar det ju som om ts i själva verket suttit i maskinen och känner en osäkerhet över ansvarsbiten mellan honom och byggföretaget.
11 svar · 3,0k läst
H
Hekne: Helt ok. Efter förhandlingar blev det 2 alternativ som vi kunde välja av. 1: (Kommunens förslag) Kommunen står för material/arbete och bygger en slänt mot gränsen där häck planteras. 2: (Vårt förslag) Stödmurar anläggs 3m från boningshus/länga och marken på hela tomten höjs med i snitt 0,7m, häck planteras utmed gränsen. Kommunen står för material vi står för arbete. Vi
20 svar · 3,8k läst
M
myrstack: Tänk följande scenario. Av någon anledning kör du granab/nivell och ventilerar ut doften med sugpunkt under ett uppreglat golv. Du bestämmer dig för att sälja. Köparen alt besiktningsmannen tar en tur runt huset och nosar i utblåset. Kemisk lukt från syll... Bort med det illaluktande enligt mig
3 svar · 2,4k läst
S
samax901: Hej, Vi har tänkt att putsa och måla våra källarväggar. Väggarna består av murade leca-block. Vi tänkte leja bort jobbet och en firma vi pratat med tyckte att man skulle näta/armera och använda produkter från Sto, närmare bestämt: StoLevell Cote (puts), länk StoColor Sil In (silikatfärg, 2 strykningar brukar räcka, ingen grundfärg, späd första strykningen lite mer 7-10%
0 svar · 2,3k läst
J
JOW: Det är inte säkert att det behövs förstärkas något. TS får helt enkelt undersöka ovanliggande konstruktion först.
11 svar · 3,5k läst
B
busgraab: för att förtydliga slängde jag ihop en bild i datorn: översta lagret från vänster till höger: stående panel (ej ritad) 23x48 strö 45x45 liggande 45x145 syll 45x45 liggande 12mm OSB 13mm gips nerdragen framför leca andra lagret, från v till h 5mm fibercement pålimmad på 50mm cellplast 19x19cm leca undre lagret: L-stöd, h =300 vot/kantbalk: h=200, B = 400. som synes ligger
6 svar · 5,0k läst
·
B
Beida: Hej, Ser tråden är gammal, me hur gick det med grunden?! Är också intresserad av vad man bör göra med en krypgrund med betongbjälklag där luftfuktigheten är över 90%. [citat]
9 svar · 20,4k läst
C
caroline2014: Har ju blivit tyst i denna tråd men fortsättningen kan nu följas i detta forum via blogg istället. Start - Bloggar - FORMFUNKTIONALISTEN Hoppas vi ses där:)
57 svar · 20,0k läst
·
P
Anonymiserad 138940: [citat] Har bilat ur och isolerat alla andra källarytor, skulle vara skönt att slippa de sista 30m2. Tänkte om jag ska köra heltäckningsmatta och ett vattenburet konvektorelement? (Rör är redan dragna då de är ett element på väggen där idag)
2 svar · 884 läst
B
Bondo: Nä, jag vet att det inte är optimalt. Men eftersom väggarnas socklar går 100mm ut från väggen innan betongplattan börjar så blir det svårt att lägga klinker pga skarven.
9 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.