3 019 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Vem bär ansvaret vid grävning?
Om en grävmaskinist kommer med sin grävmaskin för att hjälpa ett företag som bygger ett hus att ansluta avloppet till ett avloppsnät.
Byggföretaget ställer sin gubbe nere i hålet med spade och pekar var grävmaskinisten ska krafsa medan dom letar efter anslutningspunkten, när dom hittar den råkar avloppet gå sönder vilket dom fixar till och ansluter huset.
När kunden sedan flyttar in upptäcks att avloppet dragits ur inspektionsbrunnen något så det blivit stopp.
Ska grävmaskinisten eller han som pekat var han ska gräva stå för den merkostnaden att fixa till?
Byggföretaget ställer sin gubbe nere i hålet med spade och pekar var grävmaskinisten ska krafsa medan dom letar efter anslutningspunkten, när dom hittar den råkar avloppet gå sönder vilket dom fixar till och ansluter huset.
När kunden sedan flyttar in upptäcks att avloppet dragits ur inspektionsbrunnen något så det blivit stopp.
Ska grävmaskinisten eller han som pekat var han ska gräva stå för den merkostnaden att fixa till?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte låta entreprenören du anlitat lösa det med sin underleverantör?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, så kan det ju vara 
Nu är jag ute på hal is, men grävaren ansvarar väl för vad han/hon gjort.
Har han/hon delegerat ansvaret för var det skall grävas?
Kanske att detta måste lösas med 50/50 ansvar om det är oklart vem som egentligen är ansvarig.
Rör det sig om mycket pengar?
Nu är jag ute på hal is, men grävaren ansvarar väl för vad han/hon gjort.
Har han/hon delegerat ansvaret för var det skall grävas?
Kanske att detta måste lösas med 50/50 ansvar om det är oklart vem som egentligen är ansvarig.
Rör det sig om mycket pengar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då förstår jag att det känns jobbigt.
Och juridiskt kan jag inte råda.
Det gäller väl dessutom inte bara att få rätt i rätten.
Du måste ju också kunna fortsätta att jobba och samverka med andra i anläggningsbranschen.
Det krävs nog mycket diplomati för att navigera rätt.
Jobbig sits. Jag kan nog inte mer än att önska dig lycka till!
Och juridiskt kan jag inte råda.
Det gäller väl dessutom inte bara att få rätt i rätten.
Du måste ju också kunna fortsätta att jobba och samverka med andra i anläggningsbranschen.
Det krävs nog mycket diplomati för att navigera rätt.
Jobbig sits. Jag kan nog inte mer än att önska dig lycka till!
Samma sak hände oss. Fast vi är husägare i det här fallet. Grävmaskinisten skulle gräva ned en dagvattenledning och råkade, utan att märka det, krafsa ur avloppet till garaget med tillhörande lägenhet. Vi märkte inget förrän ett halvår senare när vi skulle flytta in i lägenheten inför rivningen av huset. Efter ett par dagar så stod det avloppsvatten i garaget
Hyrde en minigrävare och hade sån tur att vi kom på felet direkt. Snabbt fixat!
Men när jag träffade på grävmaskinisten efter ett tag så berättade jag vad som hade inträffat så menade han att det solklart var hans ansvar och ville ersätta oss för skadan trots att svärfar var skyffelgubbe.
Om det nu inte blev stora följdskador av stoppet i avloppet så torde väl inte kostnaden i ts fall vara så stor för själva åtgärdandet?
Men när jag träffade på grävmaskinisten efter ett tag så berättade jag vad som hade inträffat så menade han att det solklart var hans ansvar och ville ersätta oss för skadan trots att svärfar var skyffelgubbe.
Om det nu inte blev stora följdskador av stoppet i avloppet så torde väl inte kostnaden i ts fall vara så stor för själva åtgärdandet?
Klicka här för att svara