mexitegel
mexitegel: Instämmer i hantverkarens gissning.
6 svar · 1,9k läst
DennisCA
DennisCA: Hej, jo den går utanför en bit från själva porten, det är kanske 20cm tjock bit som är utanför porten men innuti i själva dörrkarmen så att säga. Där landar snö och regn och kommer in under dörren. Värst var det när det hade snöat jättemycket och sen smalt allting bort på en natt. då fick jag raka ut vattnet.
2 svar · 1,2k läst
Excel
Excel: [citat] Det vore ju konstigt om inget för förvaras 0-15 cm från golvet? När jag jobbade på ett större försäkringsbolag så gällde inte försäkringen om stöldbegärlig egendom blivit vattenskadad i källare. Detta eftersom att stöldbegärlig egendom skall förvaras säkert för avsnitten brand/inbrott/vatten. Så icke stöldbegärlig egendom, kläder etc. gäller försäkringen för
7 svar · 5,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Jag har svårt att se konstruktionen på bilden. Är grundmuren i betonghålsten, och sedan träullit som är putsad, vit upptill och svart nertill? Vad säger ägaren/mäklaren om dränering resp fukt i källaren? Vilken marktyp är det? Läge - högt el lågt, i backe etc? Finns det någon dränering runt huset? (El är det inte såå gammalt?)
6 svar · 2,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja sedär, tråden var alltså såååå gammal. Ja jag kollade tydligen inte så noga. ;) Men visst, jag tror som dig. Man behöver nog inte komplicera detta alltför mycket, RF får gärna regelmässigt hålla sig på en tryggt låg nivå som är under risken för skador och påväxt. Och sen är nog kortvariga höjningar något större problem ifall det finns fuktbuffrande förmåga i det som
23 svar · 9,3k läst
W
warpi: Om det är temperaturskillnad i grunden/golvet (vilket behövs för att få ekonomi i det hela) så tror jag inte golvet behöver leda fukt, eftersom ingen fukt kommer gå den vägen eftersom RH sjunker allteftersom man kommer längre upp i plattan. Då är frågan om ventilerande skikt behövs närmast plattan, och det är ju svårare att svara på eftersom jag inte vet hur fuktig den blir. Man
14 svar · 2,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Du kan väl låta det stå hur länge som helst, både med gjuten platta eller ingen platta alls. Det du möjligen behöver ha koll på är så det inte anses som du påbörjat bygget utan att ha bygglov. Det kan bli dyrt och besvärligt. Tänk på att om du tänker isolera källargrunden samtidigt som du dränerar så ska du välja isoleringsmaterial som tål att du paddar marken. Alla(?)
3 svar · 1,2k läst
·
G
gusvo085: I lösa material går ju kraften i rasvinkeln, alltså då det slutar rasa av sig själv börjar det bära last. där med inte sagt att det kommer att rasa om man tar bort mer, bara att man tar bort stöttande material (ifall det finns något på det att stötta)
7 svar · 1,2k läst
·
nino
nino: Finns mätare för runt 2000 att köpa, men det ska vara modellen där man borrar i plattan
7 svar · 4,5k läst
F
Fredrik Å: @gaia .Jag vill hävda att det beror helt på förutsättningarna. I mitt fall så är souterrängväningen inte en källare utan full boyta och då vill iaf inte jag chansa med dräneringen. Better safe then sorry ... Fredrik
35 svar · 8,9k läst
·
N
nikkeswe: Ingen som har erfarenhet?
2 svar · 1,6k läst
·
M
mb77tyson: Jag undrar hur man går till väga, vad man skall välja för material. Om man skall ha något mellan trä och cellplast. Osv. Det verkar inte finnas mycket svar på nätet när jag söker... Därför vill jag ha så mycket input som möjligt.
4 svar · 1,4k läst
·
C
Callmenobody: [citat] Skit, jag förväxlar orden. Självklart menar jag dagvattensystemet.
2 svar · 5,6k läst
P-plats
P-plats: Som Robert-san01 skriver så kör inte bara med makadam utan kör med "väggrus" och markduk i botten så blir det mycket stabilare.
5 svar · 3,6k läst
B
SBH: [citat] bastun då? värmer inte den när du använder den
6 svar · 2,0k läst
Åbacka
Åbacka: Vill bara ha lite feedback på en konstruktion till ett framtida bygge av ny hall på torpargrund. Såhär tänker jag: 45x220 m isolering, c450 (ångspärr) spårad golvspån m golvvärme, skruvas och limmas ett lager gips (hellimmat) fix och klinker (behövs primer på gipsen?) Spännvidd ca 3,5 meter.
0 svar · 819 läst
fgo
fgo: [citat] Och jag med. Vill du ha några bilder så kan jag bistå med det? Tror tom jag har sektionsritningen kvar på grunden.
9 svar · 3,0k läst
Oldboy
Oldboy: "Vad blir skillnaden med att använda kullersten gemfört med makadam? Gäller samma principer som vid en vanlig dränering? Tänker på markduk m.m?" Det fungerar säkert också med makadam. Är bara större hålrum mellan stenarna med klappersten. I princip som vid vanlig dränering, fast utan dränrör, och med större volym av sten/dike. Det är ju stenlagret som ska transportera vattnet, typ
9 svar · 4,9k läst
·
S
sulfobus: Har ni en torr källare behöver ni inte dränera. Behovet av dränering är väldigt olika för olika lägen, jord, väggar. Det råder något av en dräneringshysteri emellanåt :-)
5 svar · 1,8k läst
·
svartöra
svartöra: Du borde som sagt ha brunn(ar) för dräneringen. Kolla i dem och jämför vattenytans läge med botten i krypgrunden. Djupet på anslutningen till det kommunala nätet borde framgå av bygglovsritningar. Sedan är det troligen så att om du har ordentligt med plast i krypgrunden spelar det ingen större roll vilket djup som "vattenytan" står under plasten. Det viktiga är att det är täckt med
17 svar · 18,2k läst
·
M
myrstack: Tror det var helt onödigt och okunnigt av besiktningsmannen om det inte finns andra omständigheter som inte kommit fram här. Gissar att besiktningsmannen i detta fallet var väldigt behjälplig med att rekommendera företaget i fråga för installationen
7 svar · 5,2k läst
S
smurfen72: Naturligtvis men det bygger ju nån cm till med gips och lika mycket på väggen mittemot.
35 svar · 41,6k läst
·
P
pettas: Hej! Är det nån som har kännedom om bra och seriösa "dräneringsfirmor" i Värmland(helst nära Hammarö)??
0 svar · 2,3k läst
P
PEWIT: Tack för svar Mikael, Det som är knasigt är att det inte ligger något i rören ännu. Gubbarna som har gjort grunden har grävt ner ändarna på kabelrören så att vi måste gräva fram dem för att kunna stoppa i tråd i dem. Vi fick förstås gräva för att hitta vatten, avlopp och ursprunglig el men jag trodde nog att de nya rören skulle komma upp ute vid tomtgränsen så att det skulle
2 svar · 2,0k läst
G
gaia: Glöm inte att du bor i ett tegelhus och ej i ett svensk trähus som kan mögla och ruttna sönder av fukt. Det är två olika världar. Det ena byggs av en snickare och det andra av en murare och av tradition anpassad till klimat som den står i. Prata hellre med en belgisk murare i stället för att undervärdera deras kunnande :). gaia
3 svar · 1,6k läst
F
Fredrik Å: Beror på var stoppet sitter. Är det på kommunal mark är det kommunens problem och är det på din mark ditt problem. Fredrik
9 svar · 16,6k läst
·
T
Tumstocke: Hallå, jag har en funkis villa från 30-talet. Alla 4/5 rum har gjutna golv och det 5:e har grusgolv. Jag har tagit bort brädgolvet som låg direkt på grusen. Frågan är vilken golvlösning som är bäst då jag har begränsad takhöjd 185-190cm och där är ingjutna I-balkar som går ner under bjälklaget för att stötta det? Jag har grävt 60-70cm ner och det är bara sand och det
0 svar · 1,6k läst
F
Fredrik Å: Det funkar säkert. Vissa har för sig att det ska vara dräneringsgrus vid väggen. Det enda som händer är att vattnet rinner in i väggen istället för iväg från huset. Fredrik
12 svar · 2,1k läst
F
Fredrik Å: En liten vibra funkar nog. Tänk på att marken "dör" av vibraplatta. Maskar och annat gillar inte att vara där och har man tänkt att ha lite blommor växer dom inget bra. Fredrik
15 svar · 6,1k läst
·
nino
nino: Jag skulle säga att färgen ska bort, med färgen kvar finns risken för att du får plattsläpp antingen pga att färgen släpper eller att fixen släpper från färgen. Hyr en ytfräs saneringsfräs Flex kärt barn har många namn och en ordentlig dammsugare så fixar du det rätt snabbt, kör med ett fix som inte kräver primer
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.