Byggahus.se

Byta ut vatten och avlopp i marken...

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Jag ska riva upp badrummet till sommaren,
    Har då tanken att byta ut de inkommande vatten och avloppet då de är gammalt. vet dock inte hur gammalt..

Men hur ska det vara med vatten och avlopp i mark?
    ska de grävas ner till frostfritt?
    Ska de isoleras eller behövs de inte då? osv...
    vad ska man tänka på?

idag så har jag torpargrund. vilket i sin tur är så att jag inte kan komma in under huset.. har bara två rum kvar att riva upp golvet och isolera, då är badrummet det ena..

De är kommunalt vatten och avlopp. så jag hade tänkt att byta ut de in till huset.. de är minst 30 år, kanske 40 - 50 . vad vet jag...

all hjälp är välkommet så man kan förbereda sig så mycket som de går tills dagen är kommen..

2. lyckograbben
    Medlem Nivå 1
    hej,
    jag var tvungen att byta avlopp fram till tomtgränsen pga stopp för några år sedan. Grävarn grävde fram avloppsrören och tog bort dem, närmast huset handgrävde jag pga torpargrund med stenfot. Jag orkade inte handgräva ner till 2 meters djup under huset, utan jag grävde bara så djupt att jag kom under husgrunden och sedan på utsidan sluttade ner till gamla röret. Jag la nya rör under huset, i huset hade jag tidigare bytt bort jörnrören, sedan tryckte jag in det nya plaströret, genom det gamla cementröret så att det kom ca en meter utanför min tomtgräns.
    Jag bytte även inkommande vatten. Det är lite knepigare då man måste avtala med kommunen att de stänger av vattnet när den nya ledningen kopplas in. Du skall gräva fram till tomtgränsen och ev lite till där skall det finnas en rörskarv. Jag förberedde arbetet med att köpa 32 mm PEX som jag la ner och sedan ringde jag rörmokaren. Han kontaktade kommunen och kopplade klart.
    Men eftersom det var -30 och min grop hade stått öppen i ett par veckor. Valde jag att även installera en värmekabel direkt, om det skulle frysa. Närmast huset vid grunden är vattenledningen ca 1m under ytan, dvs ej frostfritt i norrland. Jag la även marksisolerskivor över ledningen närmast huset, så värmen har aldrig behövts. Men det var en billig försäkring för 1200 kr. Skulle kostat mer att tina rören i efter hand om det frusit.
    /johan