Locke skrev:
r men min teori är ju att den typen av skivor förlorar en del av sin isolerande funktion efter några år då silt och annat förorenar porskelettet.

på.
i samband med ombyggnationer har jag haft möjlighet att inspektera pordränskivor som varit monterade i mer än 20 år. Dom har ingen synlig smuts utan har skyddats av markduken. I detta fall ganska lerig gjord som antagligen är gynsam i detta avseende.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det låter jättebra! Det ska aldrig kunna komma in fukt utifrån ända in på fasaden med 20 cm pordrän och ny fungerande dränering tycker jag, utan det är om fukt i ångform kan ställa till det som vissa hävdar, men skulle det inte isf vara samma problem med övervåningen på kåken att "daggpunkten" blir inne i väggen och på så vis orsakar fuktskada? Jag tycker att det låter långsökt att få in fukten från luften utanför genom lecan och in innanför väggen in i virket via luftspalten?!?

Rätta mig gärna om jag tänker galet? Jag vill ju ha isolering där om det går pga energibesparing.

Frezina skrev:
Jag har lagt ner massa tid och allt för mkt pengar på att dränera om kåken runt om med 20 cm pordrän och bilat ur hela källaren, där är nu 5-10 cm singel och 20cm pordrän och sedan vattenburen gv under den nygjutna platan.
Dock kunde jag ju inte bila ur ända intill väggen pga risk för sprickor och underminering så där står ju själva sulan på singel med nylqgd dränering utanför.
Det är en sutterängkåk och väggen är av 250mm leca för övrigt.

Då till själva frågan: kan jag köra med plåtutlägg mot btg golvet och sedan 45*45 träreglar uppåt, jag kommer att dra upp reglarna i utlägget 15-20mm så dom vilar i luften, på det hade jag tänkt skiva precis som på övervåningen, 11mm osb och 13mm vanlig gips uppdragna på samma vis 15-20mm.
plasta väggen bör jag nog inte göra va? Så att ev fuktig luft kan röra sig utåt med ventilationen.
jag kommer att ha fullt fungerande till och frånluft i hela källaren.

Jättetacksam för svar!

Hej!

Hoppas jag kunde skaka liv i denna diskussion här.. Men jag står i stort inför samma situation som dig. Ska göra om gillestugan från -74 som för ett år sedan dränerades med jackodrän 100 mm och nya dränrör. Insidan av källaren har sedan tidigare varit isolerad och det är mekanisk frånluft i golvet, ingen golvvärme. Jag tänker mig att jag river ut isoleringen på insidan och kör luftspalt med stålreglar istället.
Kan nämna att källarlukten som fanns förut är nu helt borta efter dräneringen..

Men hur gjorde du tillslut och har du märkt några bieffekter?

Hej!
Nu har jag varma och sköna golv och absolut ingen källarlukt!

Utifrån sett där 80% ligger under mark och jag precis byggt badrum ser det ut sim följande:
Jord.
20cm singel.
markduk.
20cm pordrän.
25cm Leca.
2-3cm luftspalt.
45 plåtregel cc 45 med 3st vinkeljärn som stöd mot yttervägg.
45 isolering upptill där väggen ligger ovanför mark ca 70cm.
90 Fermacell fibergips med limmade skarver.
Tätskikt på hela golvet och på vägg i våtzonerna.
Kakel.

I övriga källaren/vardagsrum och tvättstuga körde jag träreglar i plåtutlägg med isolering överallt där det inte var isolerat utvändigt, osb och gips.

Det känns som att jag fattade rätt beslut, hoppas det hjälpte nått!

larsa_n skrev:
Hej!

Hoppas jag kunde skaka liv i denna diskussion här.. Men jag står i stort inför samma situation som dig. Ska göra om gillestugan från -74 som för ett år sedan dränerades med jackodrän 100 mm och nya dränrör. Insidan av källaren har sedan tidigare varit isolerad och det är mekanisk frånluft i golvet, ingen golvvärme. Jag tänker mig att jag river ut isoleringen på insidan och kör luftspalt med stålreglar istället.
Kan nämna att källarlukten som fanns förut är nu helt borta efter dräneringen..

Men hur gjorde du tillslut och har du märkt några bieffekter?

Tack för info!

Ungefär som jag tänkt med andra ord, alltid skönt att höra från någon annan att det funkar.

Stort tack!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.