Jag har en källare från början av tjugotalet som jag ska renovera. Källaren är lika stor som huset och indelat i igång/förråd, tvättstuga, pannrum och matkällare. I mitten finns murstocken. Källaren är gjuten med ett löst bruk uppblandat med små och större stenar. Väggen är ungefär 25-30 cm tjock. Det är bara den gamla tvättstugan som har puts (antagligen kalkputs, samma som på murstocken). Putsen sitter relativt hårt, men knackar man igenom den så är bruket på vissa ställen väldigt poröst, som sand/jord och går att spola bort med vattenslang. Detta är framförallt på utsatta ställen som under jorden nära golvet och i hörn.

Igår provade jag knacka bort poröst bruk på ett ställe, det blev ungefär 50x50cm och som djupast 10cm (anledningen att man inte kommer djupare är att man stöter på större stenar som också sitter fast, en postiv sak antar jag). För att fylla igen hålet som blivit slängde jag på vanligt C-bruk som verkar fästa bra (bara ett lager på någon centimeter än så länge).

Det jag funderar över är om jag går rätt tillväga, kanske C-bruket är för hårt? Kan man isåfall blanda upp det med rent kalkbruk? Jag vill inte att det nya bruket ska ta tag i stenar som blottas i väggen och "dra loss" de från det gamla bruket när det stelnar och drar ihop sig. Jag vill också ha ett bruk som släpper igenom fukt ordentligt, kan C-bruk vara för tätt?

Borde jag istället göra någon större åtgärd för områdena där bruket är så här poröst? Huset står på berg och har relativt lite sättningar, det finns endel sprickor i putsen (utomhus), de är mindre än en millimeter breda.

Här är en bild som visar hur det ser ut efter jag knackad bort puts och söndervittrat bruk och sprutat rent med vattenslang. Planen är fylla igen hålet med vanligt C-bruk och sedan putsa med kalkbruk och måla med kalkfärg. Bu eller bä?

Det är så mycket sten i gjutningen att man kan undra om tanken med det var att det var stenen som skulle vara bärande och att bruket mer höll allting på plats? Eller ville de snåla med bruket?

• photo (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett liknande fall i min källare nu så min fråga är hur gick du till väga för att täcka hålet?
Är också inne på att fylla igen med C-bruk...

Det blev så att jag blanda bruk själv som var svagare än C-bruket man köper. Sedan blandade jag ut med leca-kulor och slängde in i hålen. Det verkar ha funkat fint och jag har även putsat med kalkbruk och målat med kalkfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.