Hej!

Jag planerar att renovera ett garage ovan mark byggt av betonghålsten. Utsidan är idag oputsad och oisolerad. Insidan är däremot "isolerad" med träullit (c:a 4cm) och därefter putsad.

Träullit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna isolering är dels otillräcklig, dels mjuk vilket medför att det är svårt att fästa inredning på väggen. Planen är att utsidan skall repareras gällande sprickor etc och därefter putsas/målas med diffusionsöppen färg.

Idealiskt vore om det gick att regla upp insidan och tilläggsisolera med cellplast (4 cm) - som inte bygger bort ytterligare volym. Att endast isolera insidan kan utgöra ett riskmoment med de fuktvandringar som uppstår. Därför vänder jag mig till Er i forumet för ny "input".

Är det någon som har erfarenhet av denna metod eller annat gott råd vore jag väldigt tacksam!

Med vänlig hälsning

Jag har ett liknande problem i min källare som också är murad av betonghålsten. Upp till knähöjd är stenarna 25cm tjocka, men ovan där är de 20cm och täckta med träullit. Jag ska kakla väggarna och måste ta bort den befintliga kalkputsen utanpå träullitskivorna, och det är nog närmast omöjligt utan att smula sönder träulliten. Jag är liksom dig rädd att cellplast kommer stoppa fukten i väggarna.

De som tillverkar Träullit svarade så här;

Hej!

Ja, om du isolerar insidan så kommer den relativa fuktigheten (RF) i väggen att öka vilket kan skapa problem. Om du ändå ska putsa om utsidan så montera 70-100 mm träullsplatta där och putsa sedan på det!

Med vänlig hälsning

Mattias Ryckert

Min stilla undran är om det trots detta svar går att tilläggsisolera insidan - då med en ventilerad luftspalt mellan invändig puts och den nya isolerade väggen. Den fuktvandring som uppstår i själva hålstensväggen bör väl ventileras bort av sig själv?

Med vänlig hälsning

Hans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.