19 925 läst ·
57 svar
20k läst
57 svar
Behöver akut dränera!
O bra att ta in flertal offerter. Vi fick in priser från 75000 kr till 157000 kr (efter full ROT) för samma jobb o material. Dock tyckte jag att det blev så förvirrande när det varierade så mycket inget blev upphandlat - hur kan det diffa så mycket?
O sen kan jag säga att jag i nuläget är glad att jag tog hit en 5 tons grävare då det visade sig att vi hade enorma sprängstenar som behövde lyftas bort, postar strax bild på den största - som nu kommer att sparas som sittsten
Mao är min rek att man antingen har koll på grävförutsättningar eller tar ekonomisk höjd för komplikationer. En hel del firmor vill handgräva men jag tycker att det är lite slöseri med tid och riskabelt om man nu har mycket sten som vi.
O sen kan jag säga att jag i nuläget är glad att jag tog hit en 5 tons grävare då det visade sig att vi hade enorma sprängstenar som behövde lyftas bort, postar strax bild på den största - som nu kommer att sparas som sittsten
Mao är min rek att man antingen har koll på grävförutsättningar eller tar ekonomisk höjd för komplikationer. En hel del firmor vill handgräva men jag tycker att det är lite slöseri med tid och riskabelt om man nu har mycket sten som vi.
Sant Fredrik, dagvattnet måste styras upp - har varit ett problem sedan vi köpte huset.
Ska man låta rören gå ner i dräneringslagret med lövsil ovan mark eller tycker du vi ska försöka bli av med vattnet på annat sätt?
Ska man låta rören gå ner i dräneringslagret med lövsil ovan mark eller tycker du vi ska försöka bli av med vattnet på annat sätt?
INTE ner i dräneringen vad du än gör.
Dra separat och ut i ett dike eller liknande om det inte finns något kommunalt dagvatten
Ett annat alternativ är att gräva ner dagvattenkasetter.
Kolla med grävaren vad han/hon tycker är bäst
Fredrik
Dra separat och ut i ett dike eller liknande om det inte finns något kommunalt dagvatten
Ett annat alternativ är att gräva ner dagvattenkasetter.
Kolla med grävaren vad han/hon tycker är bäst
Fredrik
Direkt ner i brunnarna då, kommer ju att ha en pump i varje 400 mm brunn?
Hmmm ner i pumpbrunn o ut i dagvattenledning då?
Håller med om att dagvattnet måste du hand om och då separerat från dräneringen. Helst direkt till kommunens dagvattenledning så att ni får bort det helt och hållet om det inte finns restriktioner från kommunen.
Detta rörsystem ligger ju högre än dräneringen så det kan du normalt lätt klara med självfall ut i kommunens system.
Varför har ni valt att ha flera pumpgropar och inte samla all dränering till en gemensam pumpgrop? Blir ju både enklare och billigare i längden för pumparna skall underhållas och eventuellt bytas någon gång.
Detta rörsystem ligger ju högre än dräneringen så det kan du normalt lätt klara med självfall ut i kommunens system.
Varför har ni valt att ha flera pumpgropar och inte samla all dränering till en gemensam pumpgrop? Blir ju både enklare och billigare i längden för pumparna skall underhållas och eventuellt bytas någon gång.
Redigerat:
Vi har två brunnar eftersom det mitt på fasad finns en bred entrétrappa som vi inte har råd att göra om just nu, o det kändes inte aktuellt att dränera runt om den. ca 15 lpm i nedankant. Trappan ligger på sprängsten och hade gjutna sidomurar som i alla fall på ena sidan var stabil. Nu går det en slang från pump ett som leder till pump 2 som i sin tur pumpar bort via avlopp.oceanis skrev:
Har haft regnigt i några dagar o bygget är pausat denna v. Funderar på om jag i stället borde anlägga gyttjebadsspa i källaren. Är ju så galet att jag inte ens orkar hetsa upp mig...
Kan ju tillägga att drängroparna är öppna o takvatten inte är omhändertaget utan går ner i mark nära hus. O att vi inte har pumpar i drift än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan ju tillägga att drängroparna är öppna o takvatten inte är omhändertaget utan går ner i mark nära hus. O att vi inte har pumpar i drift än.
Redigerat:
Följer denna tråd med spänning. Jag bor i ett hus med källare som delvis står på berg på en sluttande tomt. Det är rejält fuktigt i källaren och våra tre avfuktare går för fullt. Jag har nyss dragit igång ett projekt att renovera en tvättstuga i källaren och bilat upp ett golv. Under golvet en bit ner i gruset ser det ut att stå grundvatten ungefär som på era bilder. För vår del är det omöjligt att dränera ordentligt utvändigt pga berg. Överväger den lösningen som oceanis föreslog med pumpgrop centralt i källaren och dränering på insidan av ytterväggarna och under golven.
http://www.byggahus.se/forum/tvatts...vattstuga-i-kallaren-i-hus-fran-1927-a-2.html
Jag är mycket intresserad av fortsättningen på er historia. Hur har det gått sedan er senaste uppdatering?
http://www.byggahus.se/forum/tvatts...vattstuga-i-kallaren-i-hus-fran-1927-a-2.html
Jag är mycket intresserad av fortsättningen på er historia. Hur har det gått sedan er senaste uppdatering?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har ju blivit tyst i denna tråd men fortsättningen kan nu följas i detta forum via blogg istället.
Start - Bloggar - FORMFUNKTIONALISTEN
Hoppas vi ses där
Start - Bloggar - FORMFUNKTIONALISTEN
Hoppas vi ses där
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden