Grund & Markarbeten
thomasp: Nej, det är så jag tänkt också, NT. Det låter iaf lovande att fler tänker likadant. Det svåra känner jag är att veta så att något vatten går ner i backen överhuvudtaget i mitt fall. Det är inget kraftigt fall men... tja, det blir mycket på en höft i så fall. Å andra sidan är de kistor som läggs väldigt godtyckliga sett till dimensionering också, det är rätt uppenbart när
huggan: Sett plattor som står i flera år. Och då ska det vara hus och inte garage.
FredrikR: [citat] Banker, försäkringsbolag OCH mäklare Jansson! :) Dom har säkert provision på Dolda fel försäkringar, likt försäljarna på Eleganten, SIBA etc.
Roundup: Med riktiga grejer behöver det inte bli så skitigt, betongfräs typ flex eller nåt tar färgen i ett nafs, riktig grovdammsugare ser till att det inte dammar. Skulle inte tro konsumentmodellerna på dammsugare håller/funkar, hyr eller köp en seriös pjäs. Vet inte om länken funkar men här ser du exempel, om den funkar.
pelpet: Cellplasten är verkligen inte den dyra delen, men det är fortfarande nästan 3000 kr som kan sparas in utan att det skulle bli något merarbete. Den beg cellplasten skulle kosta mig ca 625 kr, medans ny markisolering skulle kosta ca 3500. Så om 45 år gammal cellplast presterar ungefär som ny cellplast är valet enkelt. Det som ska isoleras är dränering och ett dagvattenrör.
thomas33: Om du gör ett mindre hål i golvet får du möjlighet att se hur det ser ut under betongen. Utifrån det kan du sen avgöra om det behövs åtgärdas mot fukten, eller en enklare reparation är tillräcklig.
TuXy: [citat] Hade rört sig om ca 10 000 mindre i material. Visst, som du säger, dumt att snåla på det kanske. Hittade dessutom mer info om det och fördelen med som du säger ha isoleringen också verkar vara daggpunkten som flyttas ut från väggen helt.
MattisH: Hittade fukt framförallt bakom lite äldre äckliga vävtapeter nu när jag håller på med takbyte i gillestugan. Kommer dränera om källaren till våren så fort det bara går efter detta och ska vädra ur. Sen ska källaren få putsade väggar i framtiden! Inga tapeter här inte. Trevligt att det fungerade för er! Fungerar det lika bra fortfarande?
brajt: För att gardera dig över vintern som kommer allt närmare så skulle jag förslå att du städar ur och bryter upp trägolvet i källaren ( där har du säkert en del luktproblem ifrån som du nämnde tidigare). Därefter kan du pressa upp bjälklaget med domkraft och sätta stagande stolpar mot golvet. Då blir vikten inte så stor på muren i vinter. När du är igång med domkraften så ta
Fredrik Å: [citat] Köp vanlig rörisolering och sätt runt röret
pigge_grävare: Hej, avtävkning av matjordslager under hus sedan uppfyllnad med sprängsten och finare material på toppen, sprängsten behövs bara där hus och körvägar skall vara. För gräsytor räcker det med lera. Spara matjordslager som schaktades av för huset till gräsmattan. Toppa sedan med harpad gräsmattejord. Lera brukar åkerier/anläggnings firmor i trakten vilja bli av med så det blir
JohanOeberg: Första tråden jag hittar som pratar om en integrerad brunn i stenkistan. Det är precis så jag tänkte det med omhändertagande av dagvatten från mitt tak (ca 100 kvm). En stenkista på 0,8x2x2,5 (BxLxD). kruxet i mitt fall är att det är mycket blålera från 1 m djup och ned. Min plan är att placera 1 st 315x2000 mm ståndarör i mitten av stenkistan som en brunn, fylla runt med sten och
b8q: Det är nog väldigt många hus som har grundvattennivån närmare källargolvet än så, så jag skulle inte oroa mig det minsta.
Kallebo: Sitter med samma funderingar just nu. Vad kom ni fram till? MVH Kalle
Marost: Ja, jag är mer och mer inne på en sådan golvsåg. Vattenrören går i taken i källaren så dom slipper jag oroa mig för. Värre är det med elen. På bilden ser ni hur det kabeln försvinner ner i plattan under elcentralen. Vad kan man vänta sig när man börjar bila där (huset är från -62) Går kabeln i plattan tror ni eller långt under? Snopet att bli stekt när man går där med sin
gaia: Utgår från mina egna observationer och erfarenheter i min egen gammal källare som ursprungligen var putsat med kalkputs och målat med troligen limfärg . 1998 och tidigare var det svårt att få tag i kalkputs och silikatfärg och det såldes i stället våtrumsspackel och plastfärg för att fixa fuktskador i källaren. Har själv rivit ner lagningar av alla möjliga sorter från elastiska
nivv: [citat] Så! Nu har vi varit kollat på huset igen med lite mer kunnighet i form av en svärfar! Han körde in skruvmejseln i bjälkarna och de var solida! Skönt! Det var ett ytlager på 1-2 mm som var i dåligt skick men efter det var det stenhårt trä. Vi synade källaren rätt noga och kom fram till att det mesta var i sin ordning, det var en kopparör, troligen för varmvatten som kunde
MaxPax: Jag har en i stil med den mexitegel och claeschrister länkar till. Jag använder den till att filma i murstockar och rökgaskanaler med och då har jag alltid själva kameran fasttejpad på en stark ficklampa. Den inbyggda belysningen är ganska dålig... Har även tillämpat mycke_nu's tips med gott resultat.
nivv: [citat] Hur blev det med bytet? Vad gick det på?
pelpet: Om grannen river stödmuren så får de anlägga en slänt på sin egen mark. Jag fattar inte riktigt hur konstruktionen garage-stödmur hänger ihop? Vad sägs om att lägga ut en bild? Som sagt så tror jag att du behöver en jurist som hjälper till med regeltolkningen i det här fallet, och om denne bedömer att grannarna orsakar skador för dig så får du skicka kräva ersättning av
Kvilla: Bortre ändan av denna bild vid spisen övergår den lite högre torpargrunden i någon form av stenfot där det i början så långt vi kan se i alla fall är bland annat grus. Tror ni man måste riva upp även där? [bild] [bild] [bild] [bild]
Villa vista: En avluftnings takanslutning borde fungera. Jag tror inte det finns någon exakt anvisning bet c-c men lägg dränröret med det c-c röret klarar borde vara ca 1-2 meter. Stigaren vanlig spilledning.
para: Du har inga planer på att dränera då? Lite större ingrepp än en avfuktare visserligen men en källare utan dränering låter fuktig.... Även om avfuktaren är billig att köpa kan ju driften kosta en hel del.
pjapen: de tar i med hängslen livrem och ett par extra snören ifall byxorna skulle åka ner 1 mm. men har du problem i bjälklaget? eller är det bara fukt i marken? man kan säga att du vill bo i ett hus från 1850 fast inte på de viset de gjorde på den tiden, dvs du vill inte vara hemma och elda hela dagarna som man gjorde förr. gör du det så har du inget problem för då trycker du ut fukten ur
pelpet: Får du mögel i källarens så kan det nog osa upp sporer. Så jag skulle ha rivit ut. Silikatfärg på väggarna och nålfiltsmatta tycker jag är fullständigt tillräckligt i ett källarrum. Enkelt, billigt, säkert och ser helt okej ut. Låt källaren vara en källare. Källare är fint.
norrbottenstorpet: Ja men det är tyvärr bara att bita i det sura äpplet och schakta om marken de närmaste metrarna så att frånlut uppnås.
MaxPax: Hela vägen runt (40+40+7,5+7,5) blir 95 meter sula. 95 x 1250 = 118750 kr i totalkostnad 7,5 x 40 meter = 300 kvadratmeter växthus 118750 / 300 = 395,83 kr per kvadratmeter växthus 95 meter x 0,6 meter =57 kvadratmeter är själva sulans horisontella yta 118750 / 57 = 2083,33 kr per kvadratmeter sula
SwiftD: Gräv ut lite, knacka loss och gjut upp med betong och putsa lite.
Arne999: Ok, har inte börjat så jag vet inte vad det är mellan stenarna eller hur löst det är där.... Gissar bara att det är löst...
Lewdis: [citat] Riktigt nice. Vårt uterum blir inte riktigt så stort men hoppas det kommer bli bra med den rymd man får med sadeltaket.