Vi har nyligen köpt ett hus som inte följer detaljplanen och har således fått ett föreläggande om att rätta till detta (vilket var känt på förhand så det är inte fråga om "dolda fel" etc.). Det handlar om en byggnad på ca 6 x 12 meter som behöver minskas med ca 4 meter på längden. Det är en gjuten platta på mark som är knappt 10 år gammal med elvärme i men där slutar vetskapen om plattans konstruktion. Föregående ägare är oanträffbar och vi har inte lyckats få fram någon information om vilken grundläggare som gjutit plattan. Tomten är bergtomt men med jord på.

Är det någon här som kan dela med sig av erfarenheter av liknande påhitt?

Funderingar som spontant dykt upp är:
* Är det möjligt att bila fram värmeslingorna och förkorta dessa?
* Är det möjligt att gjuta ny sockel på plattan?
* Krävs något särskilt av underlaget? (stöd etc)

Tack på förhand!

Ok, nu har jag lyckats göra en del efterforskningar med diverse firmor och detta är vad jag funnit:

* Värmeslingorna bör inte vara några problem att förkorta. Har man tur är det bara att kapa och bygla. Har man otur måste man koppla ihop så det blir nya kompletta slingor. Har man riktigt otur är det ett system där kablarna inte får förkortas pga. det ställer till det med strömmen men det vore högst märkligt om det förekom eftersom hela plattan bör ha lösmeter-kabel.

* Plattan är fullt möjlig att kapa. Dock måste man kapa ca 1 meter innanför där man vill att den nya kanten ska vara så att man får tillräckligt med armering för att hålla ihop ny och gammal betong.

Kommer fylla på med nya rön ifall jag stöter på några sådana.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.