Hej!

Jag skall regla upp en vägg bestående av stålreglar och enkelgips i en källare. Tänkte sätta allting med distanser till tak/golv så luft kan cirkulera. Huset är nydränerat.

Min fråga är huruvida jag skall sätta isolering bakom gipset? Syftet med det skulle i så fall vara att minska eventuell "baslådeeffekt", inte att isolera. Vad tror ni, ger det effekt eller är det bättre att skita i det? Det kanske inte ens är något reellt problem.

Du bör nog ha isolering.

• Gilla
G.E.S
  • Laddar…
Men då kan väl isoleringen suga ev. fukt från väggen till gipsskivan och luftspaltens funktion försämras.

Kör med cellplast så suger det ingen fukt.

Jag tolkade det som TS ska regla upp en helt ny (inner) vägg. Då bör TS ha isolering i väggen så att de inte blir en bastrumma av hela konstruktionen.

ThomasLindgren skrev:
Kör med cellplast så suger det ingen fukt.
tjuvlånar den här tråden lite... Kan man ha cellplast både på utsidan insidan av en källar(yttervägg)vägg?

Jag har en fundering ang. samma grej, källarytterväggar.

Nydränerat, ser torrt och fint ut.

Första tanken var att putsa eller slamma väggarna, men 'riktiga' väggar skulle höja trivseln där nere, samt underlätta eldragning mm.

Ska det reglas så lär det bli plåtreglar, kanske sätta platonmatta på väggarna också? (hängslen och livrem!).

Det ligger vattenburen golvvärme där, så klinkers på golvet är väl tänkbart, men det innebär nog också att plåtskenorna inte bör borras fast.. Men det är väl inget bekymmer att limma fast dom, antar jag. :)
Sätter man platon på väggen antar jag luftspalten mot vägger blir mindre kritisk, hur får man bäst ev. isolering (cellplast) att stanna kvar mellan reglarna om man isolerar? Kan inte påstå att det är kallt där nere idag, och då står utrymmet oanvänt (förvaring mest), men visst man vet väl inte hur mycket värme som smiter ut genom leca-väggarna.

Vad tror ni om platon på insidan av ytterväggarna?
Har sett lite bilder på sådana lösningar på MinHembio.com, plus att jag blev föreslagen den lösningen på en bygghandel här i stan.

När det väl drar igång så lär det bli nån form av projekt-tråd :wow:

noone70 skrev:
Jag tolkade det som TS ska regla upp en helt ny (inner) vägg. Då bör TS ha isolering i väggen så att de inte blir en bastrumma av hela konstruktionen.
Nja, det är en vägg framför en källaryttervägg. Jag sätter alltså endast upp den för att den nuvarande ytterväggen är väldigt sliten (vill inte bara putsa för då måste taket göras om) och vi vill gärna kunna sätta en tapet där. Det är alltså inte en vägg som separerar ett rum från ett annat rum.

Om jag sätter cellplast eller isolering med byggplast bakom blir det ju ingen luftspalt. Sätter jag isolering är jag orolig för att det kan bli "baslådeeffekt", men den oron kanske är obefogad med tanke på att utrymmet mellan gipsskiva och källaryttervägg är ca 5 cm.

pezlin skrev:
Nja, det är en vägg framför en källaryttervägg. Jag sätter alltså endast upp den för att den nuvarande ytterväggen är väldigt sliten (vill inte bara putsa för då måste taket göras om) och vi vill gärna kunna sätta en tapet där. Det är alltså inte en vägg som separerar ett rum från ett annat rum.

Om jag sätter cellplast eller isolering med byggplast bakom blir det ju ingen luftspalt. Sätter jag isolering är jag orolig för att det kan bli "baslådeeffekt", men den oron kanske är obefogad med tanke på att utrymmet mellan gipsskiva och källaryttervägg är ca 5 cm.
Aha, 5cm borde inte ge några sådana problem...men du kanske skulle fundera på att sätta dubbelgips, enkelgips kan bli lite väl klent...

noone70 skrev:
Aha, 5cm borde inte ge några sådana problem...men du kanske skulle fundera på att sätta dubbelgips, enkelgips kan bli lite väl klent...
Tanken är att inte sätta något på den väggen så det borde väl räcka. En tapet klarar väl gipset av? ;)

En annan fråga. Det finns en gammal ventil på den nuvarande ytterväggen, en sådan med en stållucka som kan öppnas och stängs. Hur tycker ni jag skall göra med den? Kan det vara en fördel att lite luft kommer in där (dvs luckan stängd men lite luft smiter ändå in) när den nya väggen sätts upp med luftspalt eller skall man täta den helt?

pezlin skrev:
Tanken är att inte sätta något på den väggen så det borde väl räcka. En tapet klarar väl gipset av? ;)
Tänkte mest på att om ni råkar slå i något i väggen, det är ju lätt hänt.

noone70 skrev:
Tänkte mest på att om ni råkar slå i något i väggen, det är ju lätt hänt.
Hm, point taken :thumbup:

Några tankar om ventilen?

Ingen som har någon åsikt om huruvida en friskluftsventil i en källaryttervägg skall tätas helt eller om det är ok att det blir lite drag bakom en vägg som man reglar upp framför?

Är det verkligen så att den samlade forum-kompetensen inte har svar på ovanstående fråga? :)

Varför inte dra in friskluftsintaget tillinsidan av den uppreglade väggen? Lite ventilation är väl inte fel? Annars tror jag du ska sätta igen hålet helt, känns som stor risk för kondens någonstans där inne när ytterluften kyler ned insidan av din källarvägg!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.