Lite nyfiken varför taket måste göras om för att ni putsar väggen? Har väl inget direkt med vartannat att göra.
Putsad vägg med silikat färg är en säker lösning på en källar vägg, allt annat är en större eller mindre risktagning.

oceanis skrev:
Lite nyfiken varför taket måste göras om för att ni putsar väggen? Har väl inget direkt med vartannat att göra.
Putsad vägg med silikat färg är en säker lösning på en källar vägg, allt annat är en större eller mindre risktagning.
I taket sitter det nu takskivor som är anpassade efter den uppreglade vägg som fanns där tidigare men som var uppbyggd med träreglar. Om vi väljer att putsa måste vi sätta nya takskivor. Dessutom vill vi kunna sätta en tapet på den väggen. Vi är medvetna om att det är en riskkonstruktion men tror att risken är liten med tanke på att det är omdränerat och den gamla väggen var väldigt lite påverkad trots att den suttit uppe länge med i princip ingen fungerade dränering.

vectrex skrev:
Varför inte dra in friskluftsintaget tillinsidan av den uppreglade väggen? Lite ventilation är väl inte fel? Annars tror jag du ska sätta igen hålet helt, känns som stor risk för kondens någonstans där inne när ytterluften kyler ned insidan av din källarvägg!
Hm, har inte tänkt den tanken men spontant finns det två saker som talar emot. Det är dels en gammal fyrkantig ventil. Vet inte om det finns förlängningtillsatser till sådana (men det kanske det gör). Dels hamnar ventilen mitt på väggen vilket inte är speciellt kul.

Frågan är om det verkligen blir så stor temperaturskillnad mellan insidan på källarytterväggen och "baksidan" på den uppreglade väggen. Det handlar om ett avstånd på ca 5 cm och endast dubbla lager gips, ingen isolering eller plast.

Fler tankar/åsikter om ventil bakom uppreglad vägg?

pezlin skrev:
Fler tankar/åsikter om ventil bakom uppreglad vägg?
Fyll med fogskum el. gör om till ett riktigt friskluftsintag.

Den gör ingen nytta bakom väggen som jag ser, men kan göra skada.

stoif skrev:
Fyll med fogskum el. gör om till ett riktigt friskluftsintag.

Den gör ingen nytta bakom väggen som jag ser, men kan göra skada.
Fylla med fogskum låter ju smidigt. Sätter jag typ byggplast innanför gallret på utsidan först då eller?

Fogskummet i sig är helt tätt, men det kan vara bra att sätta något där så fogskummet inte sväller ut på fasaden/ventilgallret.

Om du inte har haft några problem med träreglarna/trävägg, skulle jag bygga upp det likadant, fast med plåtreglar istället (som du är inne på). Däremot vete17 om jag skulle sätta vanligt gips, svartmöglets bästa vän. Skulle nog hellre köra plywood. Fast du kanske tänker något mer fuktbeständigt än vanliga gipsväggskivor.

vespaman skrev:
Om du inte har haft några problem med träreglarna/trävägg, skulle jag bygga upp det likadant, fast med plåtreglar istället (som du är inne på). Däremot vete17 om jag skulle sätta vanligt gips, svartmöglets bästa vän. Skulle nog hellre köra plywood. Fast du kanske tänker något mer fuktbeständigt än vanliga gipsväggskivor.
Det har blivit lite mögel på de gamla träreglarna men då skall man ha i åtanke att det var en 60 år gamla dränering som nu är utbytt och att det då upptäcktes ett stort hål i grunden (gamla centralvärmerör) som nu är igenmurat. Jag kör med vanligt gips men till skillnad från innan kommer jag nu sätta luftspalt vid golv och tak så att luften kan cirkulera.

Hur blev resultatet med luftspalt uppe och nere? Fungerar det bra? Isolerade du väggen också?

Jag upplever det som att det har blivit ett bra resultat men jag har egentligen inget sätt att kontrollera det på. Har ingen isolering men dubbla lager gips. Låter naturligtvis lite "ihåligt" om man bankar på väggen, men det gör jag inte ;)

Så bra. Detta var en vägg mot en yttervägg va? Har du den även ventilerad? Vart satte du ventilerna isåfall? Och hur stora?
Vet du varför man inte ska isolera väggen? Är för att man inte vill värma upp stenen inifrån eller för att inte kyla ner den? Är det fukten inne i huset som möter stenen som orsakar problemen? eller är det fukten utifrån som vandrar genom stenen och kondenseras inne?

Det är mot en yttervägg dom till 2/3 är under mark. Jag har inga ventiler i väggen utan endast ventilerade lister uppe och nere på väggen. Att väggen inte är isolerad beror i mitt fall endast på att jag vill ha så lite material som möjligt i väggen och att jag kan tänka mig att om man får "kraftiga" tempskillnader så är det sämre än om man har mer liknande temperaturer...men jag kan naturligtvis ha helt fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.