hej!

Är i husköpartagen och detta fanns med i besiktningen, huset är ett 1 1/2 plans trähus på bottenplatta från -79.

Hur allvarligt ser ni på detta?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om huset stått sen 79 och ingen fukt eller onormal lukt påträffats så finns väl ingen anledning till oro.
Det är ju inte alla hus från 70talet med tryckta syllar som har problem...

Det bör väl inte vara akut iaf?

Golvet på bottenplan upplevdes lite "gungigt".
Beror det på konstruktionen som nämns på bilden?

rutertre skrev:
Det bör väl inte vara akut iaf?

Golvet på bottenplan upplevdes lite "gungigt".
Beror det på konstruktionen som nämns på bilden?
Ja det beror troligtvis på att golvspånet ligger direkt på cellplasten.

Är det en dålig konstruktion så att det bör lyftas och fixas på bottenplan? Isf någon kostnadsbild?

vi är inne på att lägga plankgolv på hela bottenplan. de brukar vara minst 13 mm tjocka. Kommer det helt att reducera gunget jämfört med befintlig plastmatta och tunn parkett?

Med gunget kan jag tänka att det inte går att lägga klinkers i t.ex. Hallen.

Tack för svaren!!!

rutertre skrev:
Är det en dålig konstruktion så att det bör lyftas och fixas på bottenplan? Isf någon kostnadsbild?

vi är inne på att lägga plankgolv på hela bottenplan. de brukar vara minst 13 mm tjocka. Kommer det helt att reducera gunget jämfört med befintlig plastmatta och tunn parkett?

Med gunget kan jag tänka att det inte går att lägga klinkers i t.ex. Hallen.

Tack för svaren!!!
En vanlig konstruktion tidigare, risken bör vara liten för skador. Är huset byggt på bra mark (lutning, grundvattennivå osv) och vettigt dränerat så kan den nog vara som den är hur länge som helst. Gunget beror oftast på att plattan inte varit helt jämn och man trycker ner golv och cellplast bitvis. Plankgolv (eller kraftigare parkett) styvar upp allt och gunget minskar. Men gunget är inget kritiskt på något sätt.

Vill du ha klinker i hallen skulle jag ta bort befintligt golv och cellplast, montera ny tunnare och hårdare cellplast (typ XPS S300) och sedan flytspackla in golvvärmeslingor i den delen.

Jättetack!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.