Saken är att min granne ska bygga hus och har upptäckt att han måste spränga en del för att komma ner tillräckligt. Sprängningen började idag och mitt hus (som ligger 50 meter bort) har skakat två gånger eftersom det ligger på samma berg (suterräng).

När jag nyligen skulle få ny elkabel nedlagd utanför mitt torp behövde man också spränga. Firman ordnade förbesiktning av murstock (utan att jag bad om det), samt efterbesiktning… för att visa att det inte blivit skador. Avståndet till sprängningen var ungefär detsamma som nu.

Jag bor utanför detaljplan, men min murstock kan väl ändå ta skada? Måste den inte besiktas på samma sätt? Eller vilka regler gäller? Eller är avståndet så stort att jag inte behöver oroa mig?

Har ägnat en timma åt att ringa runt till kommun/polisen/länsstyrelsen och det är bara att konstatera att ingen kan någonting om detta, som om det var första gången någon utför sprängningsarbeten. Det har jag lite svårt att tro.

Avstånd är de som avgör om du ska ha huset besiktat, är huset grundlagt på berg gäller 50 m, 75 Morän och 100 lera om ja inte minns fel, de har att göra med vibrations vågens utformning, även en riskanalys ska utföras, vibrationsmätningar ske på närliggande byggnader,

Ja brukar alltid knalla runt och informera de närliggande om att sprängning kommer utföras, var de ska vända sig med frågor osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.