Jag håller på att schakta en tomt, Nu börjar det bli dags att gör en slänt mot grannen.Jag har grävt ner 3meter för att få det plant. Hur nära kan jag gräva deras hus utan att det finns nån risk för sättningar?

Oj, den frågan får du nog utveckla mera.
Hur ser markförhållanden ut? Berg? Lera?
Vilken typ av grund har grannen? Platta på mark? Plintar?

Ligger din nuvarande schaktnivå 3m under grannens grund?

Dom har platta på mark. Det är lera. Våran tomt kommer ligga 3meter under deras.

Frågan är mycket svår att besvara utan att ha varit på platsen, men att gräva sig ner tre meter i lerjord är inget jag skulle göra utan att ha kollat med någon sakkunnig som har en ansvarsförsäkring.

Är det en tillfällig eller permanent slänt du tänker? Det kan ha stor betydelse för hur nära du kan gå. Det är lurigt det där med slänter och hus..

Det blir en permanent slänt

Det finns ingen möjlighet för dig att strunt i slänt utan istället göra typ en stödmur mot granntomt? Är tanken att du med din tänkta slänt får gå in på granntomt?

Slänten bli 100meter lång så det blir för dyrt arr göra en stödmur. Deras garage står 5meter ifrån tomt gränsen och huset står 10meter. Jag skulle vilja att slänten börjar vid tomtgränsen

Ja det förstår jag. En ide vore att bara anlägga en stödmur där garaget står?
Men förstår samtidigt att slänt vore det enklaste och billigaste.
Från tomtgräns (där slänt ska börja) hur lång är sträckan innan slänten övergår till plan mark på din tomt? Det bästa är givetvis att du gör en längre slänt

Det vet jag vilka graders lutning som blir bäst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.