5 496 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Har de fuskat med monteringen av rännan?
Men om man videofilmar något, så är det väl inte svårt att fånga en stillbild från videon som visar precis det man vill illustrera? Borde ju vara intressant även när du diskuterar med firman som utfört det hela, så du kan visa att ingenting annslutits.
Det är inte det att jag misstror dig... är mest konfunderad över hur dåligt du har illustrerat och beskrivit situationen för oss som inte har grejerna framför oss bara.
För övrigt tycker jag upplägget känns fel. Tycker enbart sandfånget skulle ha anslutits till avloppet och att du inte skulle haft någon annan avrinning. På din bild ser man ju inte exakt hur komponenterna är placerade i förhållande till hela rännan, men som det ser ut så är det ju stor del av rännan som inte kommer att gå mot sandfånget och en massa kommer att gå rakt ner i avloppet. Man undrar vad meningen med sandfånget är i så fall...
Det är inte det att jag misstror dig... är mest konfunderad över hur dåligt du har illustrerat och beskrivit situationen för oss som inte har grejerna framför oss bara.
För övrigt tycker jag upplägget känns fel. Tycker enbart sandfånget skulle ha anslutits till avloppet och att du inte skulle haft någon annan avrinning. På din bild ser man ju inte exakt hur komponenterna är placerade i förhållande till hela rännan, men som det ser ut så är det ju stor del av rännan som inte kommer att gå mot sandfånget och en massa kommer att gå rakt ner i avloppet. Man undrar vad meningen med sandfånget är i så fall...
Redigerat av moderator:
Så här skrev jag: "Nu har jag filmat med telefonen in i det utrymme man inte ser bara genom att lyfta på gallret och det finns inget hål i fånget."DIY_freak skrev:Hur skall jag veta varför du fipplar med ståltråd och mobilkamera? Trodde det var vattenfyllt och mörkt, så tänkte det var därför du pillade med din ståltråd (som jag för övrigt inte tror funkar speciellt bra). Men om du tömmer sandfånget helt på vatten och lägger mobilkameran på botten, skjuter in den förbin väggen och fotar uppåt så borde du få ett fint foto. Det var dock ingenting som du specifikt har nämnt att du har gjort i något av de inlägg du hänvisade till..
Jag skulle knappast stoppa ned mobilen där ifall det var vattenfyllt.
Ja och jag kan inte veta hur mycket du ser när du bara lyfter på gallret. Du har bara presenterat en bild och där ser hela fånget jättemörkt ut och du talar om att du inte vill stoppa ner armen för att du är rädd för att fastna. Då är det ju lätt att tro att det helt enkelt är långt ner och mörkt och att det är därför du håller på med ståltråd och mobilkamera.
För att åtgärda det hela så borde det "bara" vara att ta upp den delen där avloppet finns och gräva ner ett nytt sandfång där istället. Du kan ju ansluta sandfånget mot botten istället (om det får plats anslutning mot det). Det blir ju inte sämre funktion än vad du redan har med nuvarande avlopp, då sidoanslutningen enbart är till för att skapa ett vattenlås och varför skall du ha ett vattenlås på ett ställe men inte på ett annat som är 1 meter därifrån som går till samma rör?
Där är du inne på en sak jag funderat på själv: går det att koppla röret i botten på fånget? Jag har inte skärskådat det i löst tillstånd men har resonerat så att om detta var möjligt så skulle det antagligen finnas med som alternativ i monteringsanvisningen. Vattenlåsfunktion känns verkligen inte nödvändigt. Det fanns inte i gamla brunnen och detta är ju dagvatten, inte avlopp, så någon risk för odörer finns ju knappast.
Jag har inte mätt vad fånget har för bredd i botten, men i värsta fall kan man ju ansluta en mindre diameter. Det skall absolut inte vara något problem med att ansluta mot botten i fånget. Enda anledningen till sidoanslutningen är för att komma upp från botten och få vattenlåsfunktionen.
Det skulle ju underlätta väldigt mycket för firman att justera misstaget. Den du pratade med på Flodrain, fick du hans mailadress? Jag skulle kunna dra iväg ett mail till honom och fråga om detta. Allt information jag kan få tag i kommer vara bra at ha i kontakten med markfirman.
Nej, jag frågade inte efter hans email, men om han svarar via email imorgon, så lär jag ju få namn/email på något sätt. Jag kan vidarebefordra hans email om/när det kommer om du PMar mig din email.
edit: Egentligen behöver du ju inte PMa heller. Jag kan ju bara PMa dig hans email när det kommer.
edit: Egentligen behöver du ju inte PMa heller. Jag kan ju bara PMa dig hans email när det kommer.
Redigerat av moderator:
Firman som gjort hela markjobbet kom hit redan idag och gjorde om rännan. Vi resonerade lite fram och tillbaka hur de skulle göra men enades sedan om att de skulle köpa nya rännor, flytta fånget så det hamnade ovanför röret (som fick kapas en bit) och sedan se till att täta med silikonmassa samt montera ändtätningar.
Jag mailade ju Flodrain igår och fick svar idag efter att firman redan varit här. Svaret var: "There is no way of making the pipe come out of the bottom of the sump trap." Jag svarade då att firman redan lyckats få till det och undrade ifall det skulle innebära några problem. Då blev svaret istället: "As long as there is a seal between the pipe and the sump trap then this should be fine."
Hehe, lustigt att han var så tvärsäker i första mailet. Jag känner mig dock trygg med att detta nu kommer fungera fint. Jag ska vänta några dagar så att silikonet och betongen får härda ut, sen ska jag ta upp gallret och se ifall jag ska kladda på lite typ PL400 för att ytterligare säkra tätningen mot röret. Jag kan då också ta lite bilder på hur det ser ut.
FYI, idag såg jag ju hela sandfållan när den tagits upp igen...det fanns inget hål...
Jag mailade ju Flodrain igår och fick svar idag efter att firman redan varit här. Svaret var: "There is no way of making the pipe come out of the bottom of the sump trap." Jag svarade då att firman redan lyckats få till det och undrade ifall det skulle innebära några problem. Då blev svaret istället: "As long as there is a seal between the pipe and the sump trap then this should be fine."
Hehe, lustigt att han var så tvärsäker i första mailet. Jag känner mig dock trygg med att detta nu kommer fungera fint. Jag ska vänta några dagar så att silikonet och betongen får härda ut, sen ska jag ta upp gallret och se ifall jag ska kladda på lite typ PL400 för att ytterligare säkra tätningen mot röret. Jag kan då också ta lite bilder på hur det ser ut.
FYI, idag såg jag ju hela sandfållan när den tagits upp igen...det fanns inget hål...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden