S
Hej! Vi rev en altan i somras och fyllde upp så högt det gick med jord och sen sådde vi gräsmatta, detta visar sig nu att vi misslyckats kapitalt med då lutningen är innåt mot huset, tyvärr är det inte så lätt som att bara fixa lutningen, på grund av botten på diket vid vägen är högre än vad underkant på vårat källarfönster är, gräva ur är inte heller ett realistiskt alternativ då det påverkar våran samt grannens infarter.

Det absolut enda jag kan komma på är att gräva ur lite ungefär 1.5 meter från huset och skapa en ordentlig lutning utåt den biten, sen gräva ner dräneringsrör i diket som blir där lutningen från vägen möter lutningen från huset. Är detta ens en rimlig lösning? Isåfall hur går jag till väga, lägga ner dräneringsrör i botten på "diket" och leda det till dräneringsbrunnen? Någon som har invändningar eller kanske t.o.m bättre lösning?

Här är en bild på problemområdet:
XYrrExb.jpg

En bild på lutningen mot huset:
tX7bY14.jpg

En bild på själva problemet:
LYc4LjY.jpg

En bild framifrån på problemområdet:
ZEX3Pak.jpg

Här är en panoramabild över hela framsidan (den röda cirkeln är en dräneringsbrunn)
5MlHfMN.jpg

Redigerat:
Vad är det för material under lagret med matjord?

S
mest lera tror jag. tyvärr.

Jord och gräs upp mot husväggen är väl inte så bra oavsett lutning?

S
Så är det runt hela huset utan några problem, vi ska dock gräva bort gräset ungefär 1dm från vägg runt hela huset o grusa, men just nu har vi större problem

Jag får intrycket att marken vid grannens hus (som syns i bild) lutar åt baksidan, gör det det på ert hus också?
Isåfall går det kanske att leda vattnet runt hörnet och ner för kortsidan - kanske som ett täckdike.

Det här kanske kan vara en enkel lösning.

S
pelpet skrev:
Det här kanske kan vara en enkel lösning.
Setat o övervägt den lösningen sen jag såg att du posta den, men jag tror inte att några såna där hål blir en speciellt långvarit lösning, eftersom man inte kommer kunna få i någon markduk på vettigt vis så lär det ha väldigt begränsad livslängd, sen vet jag inte hur mycket vatten den faktiskt klarar att ta om han.

Som någon sa så har jag lutningen neråt när man kommer runt hörnet av huset, det blir nog närmare 18 meter markrör innan det kan titta fram då lutningen inte är jättestark på min tomt.

Det lutar dock åt den lösningen pga. att den då isåfall aldrig kan bli full iallafall, risken finns ju att stenkistor blir fulla av ihållande regn, vet inte hur bra marken i sig dränerar faktiskt.

* Måste ni ha källarfönstren, annars mura igen dem :)
* Gjut en kasun utanför fönstren, jag tror detta heter något annat egentligen men kan inte komma på namnet
* Gräv ur diket
* Om marken är lägre på baksidan av huset så led vattnet runt knuten genom fall från huset mot mitten av gräsmattan (Ni gräver ur som ett "V")

S
Har börjat lite nu då det blev panik efter ett ihärdigt regn som ledde vatten mot huset o blev stående mot fönstret, i panik fick jag ut o gräva ett par hål i gyttjan för att lösa problemet tillfälligt.

Nu ser det ut såhär när jag haft lite tid på mig och uppehåll ett tag:

Grävt ett dike längs den utsatta delen, tanken här är att diket ska fyllas med 8-16 och ett dräneringsrör i botten, Marken från huset ska ordnas så att lutning finns mot diket. Tänkte köra 8-16 tills ungefär 5-10 CM under tänkt markhöjd, därefter fyller jag med matjord och sår gräsmatta, men detta är under förutsättningen att matjorden dränerar tillräckligt för att inte problemet ska återkomma?
1ZTPmFs.jpg

Körde med skurupsborren i vardera ända på diket, den ena ändan var det sand från topp och så djupt borren gick (cirka 1.2 meter)

F7DVOP9.jpg

I den andra ändan på diket var det jord/lera hela vägen ner.

vxlCOKa.jpg

Hällde 5 liter vatten i sandhålet, det infiltrerades på under 30 sekunder.

Hällde 5 liter vatten i ler/jordhålet och det infiltrerades på typ 1.5 timmar.

Nu är min tanke att fylla båda borrhålen med 8-16 och sen dräneringsrör i botten på diket som går över hålen också, sen på med 8-16 till strax under marknivå och sen på med jord o gräs, vad tror ni som kan det här bättre än mig, kommer "stenkistorna" duga, kommer vattnet rinna genom matjorden tillräckligt snabbt att det inte bildas sjö ovanpå?

Jag vill inte vara pessimist, men kommer det ett skyfall så tror jag inte det där räcker.
Dessutom så lär det bli problem vid snösmältnigen, för då är marken frusen och din stenkista troligen en enda stor isklump.

Redigerat:
peternicklas
Stenkista fungerar inte i lera. Du har en brunn, varför inte göra det ordentligt och dra röret till brunnen? När leran blir mättad så blir det sjö av det regn som faller. Vi bor i ett område med riktigt lera ( gammalt tegelbruk), bara att leda bort vattnet som hjälper. Vi har inget dagvatten till vår tomt. Jag får samla allt vatten i 2 st. 1000 l. tankar och sedan pumpa bort det. Fungerar mycket bra.

S
peternicklas skrev:
Stenkista fungerar inte i lera. Du har en brunn, varför inte göra det ordentligt och dra röret till brunnen? När leran blir mättad så blir det sjö av det regn som faller. Vi bor i ett område med riktigt lera ( gammalt tegelbruk), bara att leda bort vattnet som hjälper. Vi har inget dagvatten till vår tomt. Jag får samla allt vatten i 2 st. 1000 l. tankar och sedan pumpa bort det. Fungerar mycket bra.
Är en dräneringsbrunn och dagvatten ska inte ledas till den vad jag förstått. Borde det inte dessutom vara samma sak, att vattnet i röret fryser likaväl som vattnet i stenkistan fryser?

Jag är öppen för förslag på bättre lösningar, absolut.

Dränering och dagvatten är två olika, dagvatten bör inte gå in i dräneringsbrunnen.

Vart hamnar din takavvattning?
Det ser ut att det leds ner i orangea markrör, vad är det för oranget markrör som sticker upp bredvid yttertrappan?

Finns det kommunalt dagvatten? Isåfall kanske du kan anlägga en dräneringsbrunn där det är lägst nivå på gräsmattan och sätta en pump med nivåvakt som pumpar bort vattnet till kommunens nät.

Kanske inte helt ok enligt kommunen, så fråga inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.