Jag jar grävt ut källaren, fått in mackadam och ska nu gjuta. Tanken har hela tiden varit att gjuta traditionellt med vanlig betong som punpas in. Jag hade inte heller tänkt att ha något annat än betonggolv så efter gjutningen så är ju golvet klart....

Läste nu lite på EPS betong och blev lite sugen. Folk verkar ju lyckas gjuta ganska stora ytor själva vilket ju sparar endel pengar..

Så frågan är om det är lämplight att slänga på EPS på mackadammet istället för att gjuta vanligt. (Jag hade inte tänkt isolera annars)

Har inte fått helt klart för mig om det billigare eller dyrare. En säck finjas EPS kostar typ 200kr =>42 liter. Jämfört med vanlig betong är det ju billigare!. Ser inte I någon beskrivning att det kräver armering heller?!?! . KAn väll oxå tillägga att golvet inte ska ha någon bärande funktion...

+ ingen pumpbil
+isoering
-massa mer jobb
- måste väll flytspacklas uppe på

Ytan som ska gjutas är förövrigt 2.5x 7meter +2.5x2.5m =>24kvm =>3.6 kubik om man gjuter 15 cm =>....85 säckar ........ 17000kr utan mängdrabbat... inte lika lockad längre :)
sedan ska det ju på 20mm flyt på det =>480 liter...

Missar jag något.. ser man dessa siffror så verkar det ju inte vara någon vidare ide att gjuta med EPS...

Inga problem att gjuta 24 kvm med EPS på två personer och en 125 liters blandare. Har jag gjort själv och tar en halv dag ca.

• Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Dyrt ja men du hanterar gjutningen själv på ett annat sätt än betong och kan köra ytskikt efter en vecka där du med betong måste hantera mattor och en lång uttorkningstid/krymptid. Dessutom i ditt fall får du långt bättre isolering än en betongkaka utan isolering.

Räcker det inte med 10cm tjockt?

Armerar man eps tro?
Jag har bars tänkt att ha betonggolv. Man måste ju lägga på avjämningsmassa på 2cm, går den att använda som färdigt golv ??

Du armerar slipsatsen eller flytspacklet. Tjockleken på det beror på vad du väljer givetvis

Om du har grävt ur varför har du inte tänkt isolera? hur mycket makadam har du? Har gjort 2 utgrävningar nu och valde isolering och betong i båda (la även i golvvärmeslang). Var ett tag som du inne på EPS just för att man kan lägga klinker mycket snabbare men eftersom jag har lite skakig grund ville jag ha nått stadigt så det blev betong.

Men som sagt, varför isolerar du inte??

Huset står på berg så det finns inte plats för isolering, ev en 5cm skiva.. Därav att ja funderar på eps. Ja ska som sagt inte ha nått annat än betonggolv... Går avjämningsmassan att ha som färdigt golv??

Det blir ju jäkligt många säckar avjämningsmassa om man ska ha 20mm....... Hur tjock behöver förresten eps skiktet vara???

Med de förutsättningarna skulle jag välja EPS som du är inne på, makadam för dräneringen EPS för lite isolering och sen flyta för att få en yta. Tror det blir dyrare än betong men bättre..

EPS'en skulle jag ta så mycket det bara går för maximal isolering

Redigerat:
ok... då kvarstår bara frågan om man kan ha avjämningsmassan som färdigt golv??

läst runt och kommit fram till att Finja 520 Industri funkar som färdigt golv MEN det kostar ju 350kr/säck! hittar ju gärna ett billigare alternativ om det finns...någon som vet??

hört med min bygghandlare och han säger att det INTE finns något att lägga på EPS för att få "betonggolv" utan att jag måste lägga typ klinker eller nått..... stämmer det verkligen? VIll ju gärna slippa att lägga x atnal dagar på att sätta plattor, foga....osv osv...Någon som I så fall har tips på vad man kan lägga förutom traditionellt klinker? Nått som inte är så tidskrävande...

här är deras svar förövrigt...
" Finja har ingen produkt med färdig slityta som du kan lägga på EPS. Det är endast industrispackel som du får en färdig yta på och de kräver en betongplatta som grund. De har rekommenderat 260 som är ett bra allroundspackel som dessutom är bra vid eventuell tillskjutande fukt. Du behöver dock lägga något slitskikt i form av golv eller klinker på. "

Kan inte en 10 cellplast funka och 60 mm armerad btg. Borde funka då plattan ej har konstruktionsfunktion.

• Gilla
Gusten8
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.