C
Callmenobody: Ca tre månader senare: Allt är klart och jag blev fullkomligt mailbombad när annonsen lades ut, redan här ställde jag vissa krav. Ansökan SKULLE innehålla namn, personuppgifter och sysselsättning på samtliga sökande. Fast arbete inte krav men säkrad inkomst under hyrestiden. Detta tydligt formulerade krav funkade som en första sållning då de som inte angav detta inte fick svar, av
13 svar · 3,7k läst
·
JothaR
JothaR: Naturligtvis är ju inte heller något virke i anslutning mot betongen, de ligger på 0,5-1cm distans från betonggolv och lite mer mot vägg... Hade först tänkt vanliga reglar men ändrade lite oturligt (uppenbarligen) till tryckt i tron om att jag ökade säkerheten :-P Tji fick jag antar jag...
13 svar · 9,7k läst
R
RMV: Det hade man säkert kunnat göra. Det är rejält dimensionerade. Dock har jag dåligt med fall på avloppet. Därför har jag inte många centimeter att spela på. Jag är nöjd som det blev. 2,35 m i halva källaren och 2,60 ! i andra halvan.
8 svar · 4,2k läst
·
C
coccon: Vi gjorde delarna var för sig, först det invändiga och sen det utvändiga. Från det att vi började gräva rännorna i lergolvet så började vattnet attt rinna och bara genom att forsla bort det vatten som kom så blev det en väldig skillnad på luften i krypgrunden, inte alls lika dålig luft. Detta gjorde vi genom ett göra en liten "brunn" i marken dit vi ledde vattnet som vi sen pumpade
8 svar · 4,5k läst
·
M
Mammakan: [citat] Det är bara ca 30 cm gräs mellan sten och häck, så det går nog inte att komma förbi där. Dessutom får man ju räkna med att häcken blir bredare till sommaren. Att ta upp ett hål i häcken, sätta grind och få fastighetsskötaren att köra ut en sväng på cykelbanan för att sedan ta sig in i trädgården igen blir nog inte så populärt... Några säckar jord och lite gräs
12 svar · 3,8k läst
·
F
fusion: Be att få en offert som delar upp arbetstimmar med kostnad per timme och maskinkostnad inkl bränsle oavsett kostnad, samt att detta är max vad ni skall betala. Detta för att undvika att det inte kommer nåt skit senare med hänvisning till att det var mer sten än väntat etc. Kolla så de inte har nån klausul om att väntetid debiteras vid dåligt väder, det är en risk de tar och får
7 svar · 3,7k läst
M
Matstj: Alla hus runtomkring mig ligger i ett brabt område. Här är granbens hus. Som du ser huset bakom (den rosa) ligger 2,5 - 3 meter högre än grannens hus. Finns det stödmur emmelan, nopp. Den nedre bilden visar deras granne till vänster som ligger typ 1,5 meter lägre. Det ser mycket lik din tomt med träden på en backe. Mitt eget hus ligger 1,5 meter högre än min granne. Jag har heller
27 svar · 6,3k läst
·
M
myrstack: Ej isolerad i underkant, plasten är där för att inte betongen ska försvinna ner i grusbädden vid gjutning
1 svar · 684 läst
T
toolman77: En variant är att lägga ett markrör som tar in luft ett par meter bort, kyler den med marken och sen släpper in den i skafferiet.
6 svar · 2,5k läst
S
SwiftD: Hej, funderar på att koppla in dränering till min stenkista och samtidigt installera en dagvattenbrunn. Går det att koppla på såhär utan att förändra höjd på röret som ligger där idag? Före: [bild] Efter: [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] Yepp. Den har jag sett. Tanken har varit att gjuta en klack för lecan. Men jag har inte riktigt kommit underfull med hur jag ska göra det, att det rent gjut-tekniskt blir bra. Antingen gjuta voterna/sulan först och "skrapa" upp en klack, eller så sätta en regel/sågad skiva på L-elementet som fixar klacken och gjuta allt i ett stycke. Finns en möjlighet också att skruva fast ett
3 svar · 3,0k läst
S
Steinmeister: Jag vill ha den bredare varianten för att slippa massa skarvar i poolgropen. Den är lite svårare att hitta i bygghandeln. Har dock sett att NCC mfl inte ens bryr sig i att ta reda på fjärdedelsrullar, utan helt sonika låter dem ligga kvar i marken och fyller över dem. Där borde de gå att få tag i några metrar till rätt pris.
9 svar · 46,0k läst
tensiden
tensiden: Vi har ett hus från 1910 med renoveringar som gjordes uppskattningsvis på 50-talet (eventuellt början av 60-talet). Källaren består nu av ett flertal rum med antingen rått betonggolv, platon med parkett eller platon+isolering+parkett. Takhöjden är okej, men inte mer än så. Väggar är vad jag har sett i tegel, men någon form av betong är rimlig att anta på de flesta. Utvändigt är
0 svar · 3,8k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Tror inte de faller samman för några sprickor, då skulle vårt hus ha rasat för länge sedan:thumbup:
5 svar · 2,2k läst
E
erikfrankster: Tack för snabba svar! Precis som exemplet hade jag tänkt mig
3 svar · 7,9k läst
M
Mikael=9: Jag har några skivor k-plyfa över från annat bygge. Använde dem som ett tillfälligt golv på golvåsar. K-plyfa känns ju som ett bättre materiel än spånskiva generelt sätt och speciellt i våtrum, men jag kanske har fel där?
3 svar · 5,4k läst
M
Marie S: Hej! Jag är nybliven ägare till ett hus byggt 1954. Huset är på 111 kvm i 1,5 plan och har 64 kvm källare. Det allra mesta i huset är original och mycket behöver renoveras. Under första året skulle jag vilja leja bort följande: - Anlägga nytt avlopp, inkl. 3-kammarbrunn och infiltration, ca 100 000 kr (bor nära ett vattendrag) - Byta avloppsstammarna, både från badrum och kök (ca
0 svar · 1,8k läst
Alltgår
Alltgår: Så sant. Och den är ju rätt ansenlig.
8 svar · 1,8k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: De gamla ruttna balkarna var utanför bild, nere till höger. Dessa plankor är högre belägna.
7 svar · 1,0k läst
·
S
SwiftD: Asså tar du bara upp 1 kvm så räcker det med att fylla på med makadam, stampa lite, armera och fylla på ny betong. Förr var det vanligt att man bara hade sand under betongen, troligen byggde man plattan en bra bit över marknivå. Sand suger ju en del fukt och är inte idealistiskt att ha för nära marknivå. Makadam är betydligt mer kapillärbrytande. Problemet med sand är att det blir
4 svar · 1,5k läst
svartöra
svartöra: [citat] Ja, vi har en annan tråd här: https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/261047-varning-avfuktare-finndomo-hjaltevad-modulent.html?perpage=15#post2288697 Där länkas en brandorsaksutredning - http://rib.msb.se/Filer/pdf%5C27919.pdf På sida 5 i denna står [citat] Nu finns det förstås olika krypgrunder med olika volym och olika mängd luft...
5 svar · 7,3k läst
Anna_H
Anna_H: Läser du hela inlägget, så framgår det att det är grundvatten det handlar om, men jag kunde kanske ha varit tydligare: Detta grundvatten/källvatten forsade alltså fram så rikligt på grund av den torra sommaren (kyligare, fuktigare jord pressar tillbaka vattnet i berget) att det rann flera kubikmeter i timmen i dagvattenbrunnen intill. Men man ansåg att det var vår bevattninganläggning
4 svar · 1,8k läst
Vermilion
Vermilion: Jag har bilat bort halva min platta då den delade sig som ett ballerinakex. Nu ska jag fylla på med ny betong men då är frågan, ska jag ta bort putsen som är på väggen nu (endast i nederkant) innan jag fyller på med betong så betongplattan når ända fram till lättbetongblocken eller kan jag låta putsen vara kvar?
0 svar · 822 läst
S
Slaxhman: [citat] Oavsett om det är torrt idag, kan du det ju spöka i framtiden. Skall man sälja huset en dag så är det oxå bättre att ha gjort det rätt dvs. inte vanligt spackel (som innehåller lim, har jag för mig) i källaren. Oavsett vad jag skulle berätta om hur torr källaren är så sågar besiktningsmannen allt som inte är "källarmässigt". Skulle nog säkert funka med vanligt spackel
3 svar · 7,2k läst
FG
FG: http://www.dn.se/arkiv/bostad/dn-bostad-moter-christer-harrysson-professor-vid-orebro-universitet-och
2 svar · 7,8k läst
·
GoForIt
GoForIt: Har problemet uppkommit/ökat efter senaste dräneringen? Stiger vattnet genom golvbrunnarna så finns det ju lösningar med backventiler.
7 svar · 1,7k läst
K
Kallebo: Tack så mycket för dina svar! I princip borde det då inte vara någon fara att köra med samma 0-16 som vi ska ha som ytlager.. Läste någonstans att rörgravsgrus får innehålla en större procent organiskt material och därför ofta är billigare än vanligt kross. Det är ju skönt att slippa ha flera högar...
7 svar · 4,5k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: För just källarvägg hade jag nog använt mig av bistål då man tampas med både marktryck och vindlast. Bistålen är styva som få i fackverks-snittet. Ovan mark hade jag nog kunna tänka mig att använda mig av vanlig armeringsjärn. Om du väljer att köra på armeringsjärn så hade jag armerat varje skift. Om man skulle ha ork så kan man ju najja några "diagonaler". Men om du limmar
1 svar · 4,5k läst
F
fusion: Dränerade i höstas och satte Ignucell skivor på 3,5 sidor (vidbyggt garage devis på platta dränerades inte.) Har blivit ett par grader varmare och det känns klart fräschare att komma ner i källaren nu jämfört innan. Synd att du missat att göra detta innan ROT avdraget sänktes. För oss hade det blivit 20000 kr dyrare i år. Vi gav 68000kr efter ROT avdraget som var på strax under
5 svar · 1,5k läst
J
JKrister: [citat] Okej. Det har jag inte sett. Man lär sig ngt nytt nästan jämnt
6 svar · 798 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.