Hej!

Jag är nybliven ägare till ett hus byggt 1954. Huset är på 111 kvm i 1,5 plan och har 64 kvm källare. Det allra mesta i huset är original och mycket behöver renoveras.

Under första året skulle jag vilja leja bort följande:
- Anlägga nytt avlopp, inkl. 3-kammarbrunn och infiltration, ca 100 000 kr (bor nära ett vattendrag)
- Byta avloppsstammarna, både från badrum och kök (ca 50 000 kr???)
- Byta från oljepanna till bergvärme, ca 150 000 kr
- Dränera och isolera källargrunden (puts släpper från väggarna), husets omkrets är ca 35 meter, ca 100 000 kr
- Installera fiber, ca 25 000 kr
- Markplanera de närmsta metrarna från huset så att det blir lite bättre lutning från huset.

Momenten ovan känns akuta och jag tänkte att det kunde vara smart att göra alla grävmoment ungefär samtidigt. Om 1-2 olika entreprenörer kan göra arbetena ovan samtidigt borde det väl kunna spara lite pengar? Blir ju mindre resor o.s.v. Vad tror ni förresten om mina uppskattade priser? Hur mycket billigare skulle det kunna bli om samma entreprenör kan fixa avlopp, dränering, grävning till fiber och bergvärme (ej borrningen) samtidigt?

Om jag måste anlita olika entreprenörer, vilken arbetsordning är lämplig och mest ekonomisk?

Om en grävmaskinist i samma veva skulle skala av grässvålen på ett ca 200 kvm framtida köksland, vad skulle det då ungefär kunna kosta? Ligger ca 30 meter från huset.

(Inom 1-2 år behöver jag även renovera badrummet, köket, tvättstugan och taket, men där hoppas jag kunna göra mer av arbetet själv).

Eftersom detta är mitt första hus skulle jag bli tacksam för alla råd jag kan få! Jag har en mycket begränsad renoveringsbudget och vill spara in där jag kan, utan att kvaliteten blir lidande.

/Marie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.