Vi har ett hus från 1910 med renoveringar som gjordes uppskattningsvis på 50-talet (eventuellt början av 60-talet).
Källaren består nu av ett flertal rum med antingen rått betonggolv, platon med parkett eller platon+isolering+parkett. Takhöjden är okej, men inte mer än så. Väggar är vad jag har sett i tegel, men någon form av betong är rimlig att anta på de flesta. Utvändigt är det isolerat och dränerat.
I ett par rum har vi gjutjärnsbrunnar som gissningsvis tillkommit vid renoveringen. Det syns att det bilats och gjutits igen en ränna eller två. Eventuellt döljer sig ytterligare en brunn eller två under innergolvet. Stammen från ovanvåningarna är gjutjärn. Stammarna skall vara i okej skick enligt tidigare besked från filmning, men jag vet inte i detalj.
Vi står nu i starttagen inom kort att göra om ett rum till tvättstuga. Allt material förutom golv finns på plats. Tanken är att flyta golvet och lägga klinker. Övriga rum skall på sikt renoveras vilket innebär att riva ut allt och lägga någon form av nivell/platon med parkett. Eventuellt nålfiltsmatta.
Jag har då främst två frågeställningar:
- Det är idag rejäla nivåskillnader i rummen. Utan att ha mätt uppskattar jag till 5-10cm som mest. Antingen får vi alltid ha en backe i ett av rummen, alternativt bila och gjuta om. Att bygga upp med nivell kapar förmodligen för mycket takhöjd då rören går lite dumt i taket. Är det rimligt att bila upp ett enda rum och gjuta om? Skall man då isolera under eller måste det göras under hela huset för att undvika problem (av något slag)? Alltså: Hur bör man hantera källarrenovering som görs ett rum i taget?
- Gjutjärnsbrunnen skall bytas i tvättstugan. Bör inte rören bytas samtidigt när man ändå flyter om golvet osv? Går även detta att göra rum för rum eller är det en big bang? Hur långt bör vi i så fall dra detta? Skarva utanför huset och skarva till stammen invändigt som ett första steg?
Som vanligt är det avhängigt att vi från början bara planerade att få smällt upp en tvättstuga snabbt och smidigt, men jag ser nu att det hela kanske växer. Att få tvättstugan på plats är en prio, men samtidigt vill vi inte riskera att behöva riva upp golvet under minst 20 år framåt.