Håller på att rensa krypgrunden från organiskigt bös. Efter att ha rensat ut merparten av 30 år gamla gjutbalkar som var i samma skick som huvudmasten på Regalskeppet Vasa höjde jag blicken. Då stötte jag på material som jag inte vet hur jag ska ställa mig till. Det är plankor som ligger under själva grundmuren men som sticker ut över makadamet. Hur gör man med dessa plankor när man ska täcka makadamet med plast?
20160207_171219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Såga av, borra ut så mycket du kan av dem från grunden. Laga hålen.
Fortsätt med ditt projekt...

De fyller ingen funktion där de ligger va? Vad händer om jag täcker över de rackarna? Finns risk att de blir ett mögeldagis i framtiden?

S
De är troligen rester från gjutformen, de kommer att bli fuktiga under plasten och börja lukta. De ska bort.

Skulle det kunna vara ett alternativ att försöka slägga loss plankorna genom att smacka till på kortändarna?

S
Va? Jag gissar på att den inte syns på utsidan och du då skulle få slå den rakt genom betongen vilken inte kommer att gå. De sitter nog hårt, så att såga och sen borra ut det mesta innan du gjuter igen hålen är nog enklaste du kan göra. Tar 10 minuter, plus 20 min för gjuta igen.

Jo de sticker ut på båda ändar. Detta är murarna som är mellan cellerna i krypgrunden. Men det kanske är smidigast att göra som du säger. Det är bara att jag är lite orolig att det ska bli en jäkla massa spån där under huset som jag inte får bort. Huset är sen -84 och de flesta plankorna ser väldigt välmående ut. Skulle det kunna vara ett alternativ att se till att få in plasten under plankorna?

De gamla ruttna balkarna var utanför bild, nere till höger. Dessa plankor är högre belägna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.