1 516 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad har man under betongplattan?
Jag har grävt upp mitt källargolv fläckvis av olika anledningar. Jag har grävt ut en massa lera som var under betongen. Närmast betongen var det förut 10cm sand men de jag tänkte kolla med er är om det går lika bra att använda makadam närmast betongen eller är sand att föredra?
Asså tar du bara upp 1 kvm så räcker det med att fylla på med makadam, stampa lite, armera och fylla på ny betong.
Förr var det vanligt att man bara hade sand under betongen, troligen byggde man plattan en bra bit över marknivå.
Sand suger ju en del fukt och är inte idealistiskt att ha för nära marknivå. Makadam är betydligt mer kapillärbrytande. Problemet med sand är att det blir väldigt kalla golv.
Jag har sand under betongplattan i halva huset, den blev gjuten på 80-talet skulle jag tro. När vi renoverade sovrummet så la vi på 4cm frigolitbetong (står still i huvudet) och flytspacklade över det. Sen på med diff-foam och parkett. Man tror nästan att man har golvvärme i rummet.
Förr var det vanligt att man bara hade sand under betongen, troligen byggde man plattan en bra bit över marknivå.
Sand suger ju en del fukt och är inte idealistiskt att ha för nära marknivå. Makadam är betydligt mer kapillärbrytande. Problemet med sand är att det blir väldigt kalla golv.
Jag har sand under betongplattan i halva huset, den blev gjuten på 80-talet skulle jag tro. När vi renoverade sovrummet så la vi på 4cm frigolitbetong (står still i huvudet) och flytspacklade över det. Sen på med diff-foam och parkett. Man tror nästan att man har golvvärme i rummet.
Redigerat:
Klicka här för att svara