6 252 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Blir det jättedyrt att fixa till denna tomten? (Bilder)
OM du vill välja hus utan hänsyn till tomten:
1. Red ut vad du är redo att lägga för pengar i sprängning, shaktning och markberedning.
2. Se till att du har eller kan få förhandsbesked för marklov på den åtgärden
3. Beställ huset som ju också måste klara sitt eget bygglov.
Har du skrivit bindande beställning redan nu kan det ju bli jätteproblem.
1. Red ut vad du är redo att lägga för pengar i sprängning, shaktning och markberedning.
NejMagHam skrev:OM du vill välja hus utan hänsyn till tomten:
Har inte skrivit något bindade än.
Man kan ju beställa förhandsbesked och det kostar 6000kr och sen kan de plötsligt ändra sig ändå senare. Och 2000kr om du får avslag.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där var en fin naturtomt med färdig naturlig dränering. Varför vill du jämna ut den?
Nu vet jag inte hur Hjältevadshus arbetar, men det är i sådana här lägen man definitivt skall ta hjälp av en expert som både kan placera huset rätt på tomten och även hjälpa till med att grovplanera tomten. Du köper ju inte bara ett hus och sätter på en plätt mark lite hursomhelst, utan helheten är viktig. Du har dessutom alla möjligheter i världen att inte få en typisk "nybyggestomt" som är 800 kvadrat platt gräsmatta med en hängkaragan i ena hörnet och en liten fjuttig solitärsten som ligger lite välplanerat bredvid. Kanske går att spara något träd dessutom om det vill sig väl?
Det där fixar man ju med en grävmaskin, suterränghus är det väl ingen som bygger nu för tiden..
Tycker för övrigt inte det ser ut att slutta så mycket att man ska till att bygga källare, framförallt inte om det är berg i botten.
Tycker för övrigt inte det ser ut att slutta så mycket att man ska till att bygga källare, framförallt inte om det är berg i botten.
Det var tvunget att bygga en stödmur tydligen. Det var för brant till grannen.Kaboff skrev:
Och man måste tydligen ta hand om sitt smältvatten/snö oxå så i värsta fall så skulle det behövas en stödmur till.
Så 150,000 över en normal tomt skulle allt kosta så vi sket i det.
Smältvatten ska gå i en dyke och sen till kommunal avsamling av dagvatten som brukar vara en stor stenkista i närheten. Vem tar hand im sin smältvatten på egen tomt?!
Det bästa med tomten var att den hade inbyggd dränering som kunde sänka kostnaden en hel del samt resultera i ett friskt hus.
Det bästa med tomten var att den hade inbyggd dränering som kunde sänka kostnaden en hel del samt resultera i ett friskt hus.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Alla hus runtomkring mig ligger i ett brabt område. Här är granbens hus. Som du ser huset bakom (den rosa) ligger 2,5 - 3 meter högre än grannens hus. Finns det stödmur emmelan, nopp.
Den nedre bilden visar deras granne till vänster som ligger typ 1,5 meter lägre. Det ser mycket lik din tomt med träden på en backe.
Mitt eget hus ligger 1,5 meter högre än min granne. Jag har heller inte något stödmur. Min dagvatten rinner i ett dyke som fortsätter genom grannens tomt och tillsamman med hans, rinner vidare mot gatan.
Den nedre bilden visar deras granne till vänster som ligger typ 1,5 meter lägre. Det ser mycket lik din tomt med träden på en backe.
Mitt eget hus ligger 1,5 meter högre än min granne. Jag har heller inte något stödmur. Min dagvatten rinner i ett dyke som fortsätter genom grannens tomt och tillsamman med hans, rinner vidare mot gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden