P
Poolmannen: Tusen tack för svar, Då kör vi nog på att: 1, Ställa de bärande reglarna på plintar 2, Tar bort den rötskadade bärlinan 3, Ersätter den rötskadade bärlinan med låg gjuten grund (blåmarkerat område på bilderna ) [bild] och ser till att vattnet rinner runt huset. Jag tänker att de stående reglar som vi sätter i stolpskor/plintar får va kvar på plintar och att de gjuts in i den
4 svar · 3,3k läst
·
M
mlkjhr: Är det inte svårt att få dom exakt i rätt linje allihop? Med plintar kan man ju justera lite för att få allt i räta vinklar men det är ju svårt med såna skruvar?
5 svar · 12,0k läst
·
harry73
harry73: Det känns att när dagvatten brunnen svämmer över, kommer det att strömma in i dränbrunnen och kommunal ledning samtidigt. Jag skulle lägga anslutning till kommhnens ledning lite lägre
13 svar · 19,8k läst
·
M
Martin_Bjorkhagen: Tack för svar Hasse, det verkar som vi tänker ungefär lika.
2 svar · 1,7k läst
Y
Yrrol: jag lade dubbelvink plast man har inne i väggar och annat och det har tålt att jag har gått runt och byggt nytt vatten och avlopp under huset i en veckas tid. Annars tänker jag att man kan köpa billig hallmatta och rulla ut för stunden, har korta bitar av det på golvet när jag sitter på knä och skruvar på gräsklipparen och annat.
5 svar · 1,5k läst
C
coccon: Nu har jag lagt upp en tråd med hur jag och min sambo gick tillväga för att gräva ur vår torpargrund och göra källare. Kommer att uppdatera den efter hand och komplettera med bilder och ritningar. Här är en länk: https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/270651-att-grava-ur-en-torpargrund-fran-ide-till-fardig-kallare.html
11 svar · 14,3k läst
·
Vermilion
Vermilion: Har nu bilar upp lite mera och det är en del av väggen jag tog bort som inte var mycket hårdare än kompakt jord. Det jag tog bort hade en jordliknande konsistens och var helt brun. Golvet går under lättbetongblocken som tur är. Lättbetongblocken verkar stå på något svart papper som verkar vara anledningen till varför fukten leds in. Jag har som sagt tagit bort en liten bit av väggen
3 svar · 1,8k läst
·
G
gromit42x: Någon som kan se något problem med att oavsett vilket lägga plast (plus eventuellt isolering) och sedan gjuta platta på? Sedan besluta om eventuell uppvärmning eller avfuktning senare. -h
3 svar · 4,6k läst
·
J
Johanl80: Det blev asfalt😂
12 svar · 4,7k läst
mexitegel
mexitegel: Betong är nog bland det jäkligaste som finns att pumpa gissar jag :) Expanderbetongen är så lättflytande så jag skulle faktiskt tro att det går utan pump, men kanske kan du hjälpa den på traven med någon form av "mopp" som du kan trycka ner i röret? Om du har ett längre rör som du sätter på utanför (För att få mer volym i varje moppning) och fyller upp och sedan trycker på med
14 svar · 3,0k läst
·
J
Jan Ullström: om jag skulle ta ner den lila väggen och lägge en stålbalk istället med 2 eller 3 stolpar, hur grov balk skulle jag minst behöva ha? Balkens längd skulle hamna på drygt 4m. Vill ha en balk som inte bygger så mycket på höjden då takhöjden bara är 2m. Det bästa vore om jag kan ta ner väggen utan att behöva stötta något. Men det kanske inte bjälklaget klarar av.
4 svar · 2,0k läst
V
Voh: [citat] Nejdå, ingen fara såklart!
55 svar · 7,5k läst
·
B
Barnrikehuset: Hur högt stiger vattnet om du stänger av pumpen? Hela vägen upp på golven så att det då rinner ner i golvbrunnar? Utvändig dränering är förstås att föredra men en pumpgrop kan vara bra att ha ändå tänker jag. Är det dräneringsrör kopplade till gropen eller är det bara ett hål med en pump i? Om det bara handlar om att koppla ihop gropen med avloppet (och slippa pumpen)
7 svar · 4,1k läst
·
H
Hedda77: Vi behöver dränera om vårt hus i vår och kommer efter det att låta anlägga tomten. Det vi behöver få gjort är: Dränering Utjämning av gräsmatta och anlägga ny (på rulle), samt plantera ca 40m häck. Stenläggning (gatsten) av gång mellan grind och entré och anlägga grusad parkeringsplats. Ta bort garageport och sätta in dörr istället samt gjuta stödmur i anslutning. Bygga ny
0 svar · 800 läst
P
petjoh: Har nu tagit bort väggarna där första rummet ska byggas, alla reglar var supertorra och inget tecken på fukt alls. Har diskuterat lite med en kompis som är byggare, han pratade om KGC Lux Element som han använder i sitt jobb. Det finns i nån variant som andas och typ "limmas" på källarväggen. Har inte hittat någon återförsäljare för det än. Nån här som vet? Annars blir det nog
11 svar · 9,2k läst
·
R
Roland112: vet inte om marken är mycket våt men de är idag jordmassor som ligger emot och som sipprar igenom när de regnar. Sen vet jag inte hur jag ska resonera. Markduk är ett måste då jag inte vill att jord ska ligga mot muren. En platonduk är väl helt vattentät men eftersom muren står utan något tak så sipprar väl vatten ner bakom platonduken. En markduk låter vatten passera igenom... Hur
26 svar · 12,0k läst
·
B
byggolle: Snyggt jobbat ser bra ut.
74 svar · 26,7k läst
·
Vermilion
Vermilion: Jag behöver tips på hur jag kan skapa en brunn på dryga 50cm djup. Den ska sänkas ner i garaget och användas som dräneringsbrunn, sanduppfång m.m. Hur kommer jag billigast undan detta? Någon rör i betong blir nog för tungt att hantera eller hur pass tjock måste väggarna vara tro? Kanske gjuta själv?
1 svar · 2,0k läst
·
mg765
mg765: Är det inte en krypgrund du menar, då huset är byggt 1989? En krypgrund med en sorptionsavfuktare och igensatta ventiler är ju idag en mycket trygg konstruktion. Kostar en del i driftkostnad men man kan sova gott om nätterna. Dessutom kan du ju inspektera grunden för att säkerställa att allt är i sin ordning. Det är väl de ventilerade krypgrunderna eller krypgrunder med
5 svar · 2,6k läst
S
saiter: När jag byggde nått liknande för typ 17 år sen så gjöt jag plattor som var 1x1m 10cm tjockt. Dessa la grävmaskinen ner när han grävt gropar, jag satte på gjutrör i papp, och grävaren fylde igen. Jag hade lite leraktigt markförhållande, så dom hamnade 1,2-1,4m ner i backen. På ett annat ställe hjälpte jag en kompis, men där var det så stenigt att vi bara grävde ner
1 svar · 1,7k läst
·
E
Ekalf: Hej! Någon som har tips på bra och kostnadseffektiv entreprenör för finplanering av villatomt i Täby? Tar tacksamt emot alla tips!
0 svar · 939 läst
B
beque: Hej, Jag är spekulant på ett hus, men följande gör mig lite osäker: * Betongplatta på mark med flytande golvkonstruktioner dvs. betong, plastfolie, frigolit, parkett. Betyder detta att det inte finns isolering under plattan? * Grundmur med uppreglade väggar mot souteränghållet i våtrum och såvrum. Invändig isolering och träreglar mot källarvägg (souteränghållet). Jag gillar
0 svar · 1,1k läst
O
Odjuret: [citat] På vilket sätt skulle denna berongröta vara dolt fel? Och på vilket sätt hjälper det ts? Se mitt tidigare inlägg. Men borde då inte den undermåliga dräneringen vara boven i dramat? Jag har svårt att tro på att eventuell betongröta inte beror på den dåliga dränering
12 svar · 3,4k läst
P-plats
P-plats: [citat] Mycket lättjobbad men man får inte lägga för tjockt, max 5mm. Jag la vanligt putsbruk först där det behövdes tjockare lager. Har endast putsat mång gång innan så jag borde räknad som nybörjare...
9 svar · 26,4k läst
·
G
greenhouse: Inte i nuläget men jag kan nog ordna :)
2 svar · 5,8k läst
·
S
Saelen: Tack för snabbt svar... Så, med vanligt putsbruk så får jag hejd på vittringen av järnet och det är good enough'? Då blir det så om ingen invänder... ;-)
2 svar · 3,6k läst
·
D
Anonymiserad 138940: Inget nät och ingen primer! Puts och murbruk c, köpte själv en hel pall och fick 50% rabatt på beijers. Han tog inte många tusenlappar för jobbet. De går dock bra att putsa själv, blanda löst och efter du kastat upp putsen så se till att doppa verktygen i vatten så bruket blir riktigt fuktigt igen.
7 svar · 5,4k läst
·
M
May: Tack för svar. Offerten uppfattar jag som specad och seriös men dyr. Den är i tre delar omfattande 1) markarbete hus+carport+gäststuga inkl uppfyllnad/drän/ + tomtplanering, dräneringsmaterial, geotexduk, bergkross 620 ton totalt, singel mm, totalt 305 000 kr 2) Pålning som är specad; pålplan, utsättning, kran, anslutningar, 16 pålar, bergsko/topplåt mm, dubbning ingår inte, totalt
2 svar · 2,6k läst
C
corre: Du menar färdigblandad? Jag hade räknat med att den är blandad korrekt från fabrik. Bulkfickorna de har på byggen tömms bara ut botten tex, verkar inte sitta någon form av större roterande skruv eller dyl i den.
3 svar · 2,6k läst
H
Husigrunden: [citat] Huset är från 54. I dagsläget vill jag endast få till en lösning så man kan gå på golvet igen. Som du säger så är det ett stort projekt att byta hela golvet och ligger längre fram i tiden. Kan det vara någon vits att ändå använda singel ist för att lägga i sanden och stenarna igen?
2 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.