7 316 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Avfuktare brandrisk
Hej
Såg en statistisk graf på TV4 imorse som beskrev hur antal bränder orsakad av avfuktare ökat de senaste åren. Trenden var stadigt uppåt !
Tänkte det skulle varit tvärtom eftersom folk har börjat använda mer o mer absorptionsavfuktare än kondensavfuktare. Men tydligen så är inte fallet.
Jag har länge tyckt att avfuktare är en konstgjort andning och är en symptom behandlingsmaskin. Den påverkar inte orsaken. För mig är en gåta att varför man går inte till orsaken till förhöjt fukthalt utan nöjer sig med att behandla symptomen och installerar direkt en avfuktare i kälkare eller krypgrund.
Med en sån statistik skulle man inte sova lugnt på nätterna utan en brandvarnare i krypgrund eller källaren.
Såg en statistisk graf på TV4 imorse som beskrev hur antal bränder orsakad av avfuktare ökat de senaste åren. Trenden var stadigt uppåt !
Tänkte det skulle varit tvärtom eftersom folk har börjat använda mer o mer absorptionsavfuktare än kondensavfuktare. Men tydligen så är inte fallet.
Jag har länge tyckt att avfuktare är en konstgjort andning och är en symptom behandlingsmaskin. Den påverkar inte orsaken. För mig är en gåta att varför man går inte till orsaken till förhöjt fukthalt utan nöjer sig med att behandla symptomen och installerar direkt en avfuktare i kälkare eller krypgrund.
Med en sån statistik skulle man inte sova lugnt på nätterna utan en brandvarnare i krypgrund eller källaren.
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Avfuktare kan man ju ha av lite olika orsaker. Jag har avfuktare i tvättstugan i källaren där den egentligen ersätter torkskåp/torktumlare och den är knappast mer brandfarlig än dessa apparater. Framförallt torktumlare påstås ju kunna ta eld om de inte hålls rena. Min torktumlare var faktiskt på väg att ta eld en gång men det berodde inte på ludd utan det var ett elfel med varmgång i en anslutning som var dåligt utförd.
Inomhus är säkrare då har man åtminstone brandvarnare. Men i krypgrund utan brandvarnare, märker man branden först det börjar bli varm under fötterna.Eld skrev:Avfuktare kan man ju ha av lite olika orsaker. Jag har avfuktare i tvättstugan i källaren där den egentligen ersätter torkskåp/torktumlare och den är knappast mer brandfarlig än dessa apparater. Framförallt torktumlare påstås ju kunna ta eld om de inte hålls rena. Min torktumlare var faktiskt på väg att ta eld en gång men det berodde inte på ludd utan det var ett elfel med varmgång i en anslutning som var dåligt utförd.
Förstår inte heller varför man har avfuktaren på året runt. Den behövs ju inte på vinter tid.
Källan har jag ketst efter utan framgång. Han sa avfuktare i källare och krypgrund. Problemet med kondensavfuktare är redan välkänt. Woods återkallade ju många avfuktare.svartöra skrev:
Tror du verkligen atr elden slocknar i krypgrund pga syrebrist !
http://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2015/april/brander-orsakas-av-defekta-avfuktare/
Redigerat:
Ja, vi har en annan tråd här: https://www.byggahus.se/forum/miljo...jaltevad-modulent.html?perpage=15#post2288697Matstj skrev:
Där länkas en brandorsaksutredning - http://rib.msb.se/Filer/pdf\27919.pdf
På sida 5 i denna står
Nu finns det förstås olika krypgrunder med olika volym och olika mängd luft...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden