Hej!

jag och min sambo har för ett tag sen köpt ett hus byggt -53 med oinredd källare, planen är att till största del låta källaren förbli oinredd förutom ett kanske två rum, ett av det ska bli gästrum.

Vi vet inte hur gammal nuvarande dränering är, finns ingen dokumentation på att något gjorts sedan huset byggdes, det finns tecken på att det är fukt i källaren men ingen lukt eller fuktig känsla upplevs.
I pannrummet har ca 15x15cm av putsen släppt så armeringen till putsen (antar jag? någon form av hönsnät) syns och den är rostig, även i den gamla matkällaren har rostfärg trängt genom puts och färg utöver detta ser vi inte några tecken på fukt, dessa två ställen är i hörn där tidigare regnvatten gått rakt ner i dräneringen.

Det som är gjort av tidigare ägare är att han dragit om rören för regnvatten som tidigare gick rakt ner i dräneringen (som jag förstog det), men nu går till en dagvattenbrunn.

Marken är till största del lera och står nedanför ett stort berg så det kan nog vara endel vatten, har funderat länge och väl på vad vi bör göra, en dränering är nog på sin plats men bör vi isolera?
Läst på om pordrän, isodrän och platon men känner mig kluven i valet.

Har ni frågor eller funderingar är det bara att hojta till, känner att texten kan vara lite osammanhängande och detta är inte riktigt mitt område :)

Ska ni inreda rum i källaren så skulle jag starkt rekommendera att isolera. Pordrän, isodrän, superdrän eller vad de nu kan heta fungerar utmärkt. Platon med tilläggsisolering går också men var lika dyrt som tidigare nämnda materiel enligt offerter jag fått från företag..
Om någon del av källargrunden är ovan jord så borde den delen isoleras också.

Dränerade om mitt hus för något år sedan, hade innan det ingen koll på något när det gällde dränering. Läste massor här och fick lite bra svar på diverse frågor jag hade.

När du ändå håller på att dränera så tycker jag att det är en självklarhet att isolera, det är en väldigt liten kostnad i sammanhanget och klimatet i källaren blir trevligare. Första vintern hade jag själv 2-3 grader varmare än tidigare.

Gällande materialval så finns det många som vet bäst :) själv valde jag platon med 10cm isolering på det. Anledningen var att 4-5st här i mitt område valt platon och det hade fungerat bra i deras hus så kändes som ett säkert kort.
Även vår mark består mestadels bara av lera, dock inget berg under vad jag vet.

Kolla med grannar hur de har gjort och om de blev nöjda.

Tack så mycket till båda för era svar.

Vi har absolut tänkt att isolera källaren men med vad är den stora frågan, rent prismässigt ligger de inom hyffsat samma spann och har egentligen ingen betydelse för vår del om det finns klara fördelar med någon av materialen (pordrän, isodrän, platon med markisolering eller något annat)

Har lite kollegor som bor på samma gata och två av dom har dränerat sina hus en med pordrän/isodrän den andra med platon och markisolering, de är båda nöjda med sina val hittills. Den som dränerade med pordrän/isodrän gjorde det i sommras så än så länge är det ganska nytt, den andra som använde platon och markisolering gjorde det för ett par år sedan.

Pratar jag med bekanta så är det till 99% platon som använts, med eller utan markisolering. Min bror bor på ett ställe med ungefär samma förutsättningar, nära till berg och till största del lera i marken och han välde platon och markisolering.

Vi har pratat med lite olika firmor där man antingen bara använder sig av pordrän/isodrän eller platon, den som använder isodrän/pordrän vill inte röra i platon med tång och de som använder sig av platon vill inte röra i isodrän/pordrän med tång.

Är det verkligen så stora skillnader förutsatt att allt görs på korrekt sätt?

Nej, det är ingen skillnad i funktion du kommer bli nöjd oavsett. Det är lite som Appleanhängare vs. PC på något vis... :)
Vi dränerade om med ignucell(samma teknik som pordrän) för 3 år sedan och är nöjda (gjorde jobbet själva). Det viktigaste oavsett metod är att det görs enligt tillverkarens anvisningar.

Hade vi gjort jobbet idag hade jag dock inte varit lika säker på vårt val :).

Dränerade i höstas och satte Ignucell skivor på 3,5 sidor (vidbyggt garage devis på platta dränerades inte.)

Har blivit ett par grader varmare och det känns klart fräschare att komma ner i källaren nu jämfört innan.

Synd att du missat att göra detta innan ROT avdraget sänktes. För oss hade det blivit 20000 kr dyrare i år. Vi gav 68000kr efter ROT avdraget som var på strax under 50000kr. ( 43 m total dränering 2,3 m höjd på isolering från sulans underkant)

En bekant gjorde sin dränering 2014 och han gjorde allt utom grävning själv , slutade på runt 45000kr. Han satte Jackodrain och har fått samma resultat som vi.

Tror inte det skiljer sig så mycket mellan skivorna i funktion och isoleringsförmåga.

Har ni inga planer på typ gillestuga, eller sovrum i källaren räcker det nog bra med Platonmatta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.