C
Gissar på att stenkross är stabilare men jag hade rundare natursten över på landet som jag nu lagt på en markduk på min breddade garageuppfart 1,5x5 meter. Ca 20 cm bärlager, 3 cm stenmjöl och 5 cm marksten får det bli.

Är det bra att blanda i stenmöj 0-4 med bärlagret för ökad stabilitet?
Jag skulle även kunna hämta lite grus ca 3-5 mm om det behövs.

Ett annat problem är att markstenen kommer ligga emot gamla garageuppfarten vars kant är ojämn höjdmässigt vilket gör att markstenen kommer sticka upp ca 3 cm på vissa ställen mot asfaltskanten.
Jag skulle kunna köpa kall asfalt men vet inte riktigt resultatet. Alternativt fyller jag i betong & eventuellt färgar den mörk innan.

Någon som har en annan idé. Kanske bättre att anpassa markstenen helt till asfalten?

Redigerat:
Ja, till bärlagret bör du ha nollfraktion. Du kommer ju inte att kunna lägga 3 cm stenmjöl ovanpå ett bärlager av rund natursten utan nollfraktion, den kommer försvinna ner i bärlagret.

Jag hade satsat på jämn stenbeläggning, och i så fall jämnat ut asfalten med ny asfalt eller kallasfalt. Att fylla i betong tror jag inte blir så bra då den blir för tunn i "andra änden" så att säga, kommer inte att hålla tror jag.

C
thomasx skrev:
Ja, till bärlagret bör du ha nollfraktion. Du kommer ju inte att kunna lägga 3 cm stenmjöl ovanpå ett bärlager av rund natursten utan nollfraktion, den kommer försvinna ner i bärlagret.

Jag hade satsat på jämn stenbeläggning, och i så fall jämnat ut asfalten med ny asfalt eller kallasfalt. Att fylla i betong tror jag inte blir så bra då den blir för tunn i "andra änden" så att säga, kommer inte att hålla tror jag.
Tack för svar. Jag blandade i stenmjöl och lite större grus med bärlagret och det blev stabilare. Lade även på ett lager markduk och därefter stenmjöl. Köpte kall asfalt, verkar mjukt. Just nu spelar det ingen roll hur hårt jag packar asfalten. Den blir inte hårdare men med tiden så blir den nog det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.