6 243 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Hjälp med åtgärd - Skånelänga med fukt i matkällare
Hej,
Jag har ett nyinköpt fritidshus på fantastiska österlen. Det är en skånelänga från 1875-isch. Huset är i mycket gott skick men det är en källare som nås från utsidan som visade omkring 47% fukt vid tillfället när mätningen gjordes (referensvärdet är satt till 17%). 10 av dessa % kan förklaras av årstiden men det är ju på tok för hög fuktighet. Det bildades kondens i taket (jag blev fuktig om fingrarna när jag rörde vid taket).
Det finns ingen fukt/källarlukt inne i huset just nu - what so ever.
Självklart hade jag inte skrivit kontraktet innan besiktningen gjordes och besiktningmannen sa att detta skulle kosta ca 70-80 KSEK att åtgärda så jag prutade 100 SKEK på mitt bud vilket godtogs.
Besiktningsmannen som för övrigt kom från SWEFAB (mycket seriösa och kompetenta) nämnde två potentiella lösningar.
1) Lägga ca 2-3 cm salt i botten på källaren (för att eliminera risken för mögelsvampangrepp). Ovanpå saltet lägga plast och fylla på med ca 5 cm makadam och ställa in en avfuktare. Till detta kommer behovet att leda bort vatten på något klokt sätt (typ en dränering).
2) Sätta igen källarnedgången. Ta upp ett hål i golvet (inne i huset) och fylla hela källarutrymmet med större stenar samt övrigt fyllnadsmaterial. Till detta kommer behovet att leda bort vatten på något klokt sätt (typ en dränering).
Förutsättningarna för källareutrymmet är:
Det finns idag en vetilationskanal i grunden som vid tillfället för besiktningen var igensatt med en trasa eller något tygstycke.
Utrymmet utgör ca 1/6 av huset.
Nedgång i västerläge
Utrymmet är ca b300*d400*h100 cm (12m3)
Har någon av Er stått inför liknande åtgärdsbehov och vad isf gjorde ni (ovan alternativ eller någon annan åtgärd), varför valde ni just den lösningen och vad är blev resultatet? Vilka fallgropar skall jag undvika med hjälp av Er erfarenhet?
Tack på förhand
Vänligen,
Jonas
Jag har ett nyinköpt fritidshus på fantastiska österlen. Det är en skånelänga från 1875-isch. Huset är i mycket gott skick men det är en källare som nås från utsidan som visade omkring 47% fukt vid tillfället när mätningen gjordes (referensvärdet är satt till 17%). 10 av dessa % kan förklaras av årstiden men det är ju på tok för hög fuktighet. Det bildades kondens i taket (jag blev fuktig om fingrarna när jag rörde vid taket).
Det finns ingen fukt/källarlukt inne i huset just nu - what so ever.
Självklart hade jag inte skrivit kontraktet innan besiktningen gjordes och besiktningmannen sa att detta skulle kosta ca 70-80 KSEK att åtgärda så jag prutade 100 SKEK på mitt bud vilket godtogs.
Besiktningsmannen som för övrigt kom från SWEFAB (mycket seriösa och kompetenta) nämnde två potentiella lösningar.
1) Lägga ca 2-3 cm salt i botten på källaren (för att eliminera risken för mögelsvampangrepp). Ovanpå saltet lägga plast och fylla på med ca 5 cm makadam och ställa in en avfuktare. Till detta kommer behovet att leda bort vatten på något klokt sätt (typ en dränering).
2) Sätta igen källarnedgången. Ta upp ett hål i golvet (inne i huset) och fylla hela källarutrymmet med större stenar samt övrigt fyllnadsmaterial. Till detta kommer behovet att leda bort vatten på något klokt sätt (typ en dränering).
Förutsättningarna för källareutrymmet är:
Det finns idag en vetilationskanal i grunden som vid tillfället för besiktningen var igensatt med en trasa eller något tygstycke.
Utrymmet utgör ca 1/6 av huset.
Nedgång i västerläge
Utrymmet är ca b300*d400*h100 cm (12m3)
Har någon av Er stått inför liknande åtgärdsbehov och vad isf gjorde ni (ovan alternativ eller någon annan åtgärd), varför valde ni just den lösningen och vad är blev resultatet? Vilka fallgropar skall jag undvika med hjälp av Er erfarenhet?
Tack på förhand
Vänligen,
Jonas
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tack för svar!
Jag tänker enl följande: rotorsaken till att det är fuktig källaren beror på att det är blött i marken omkring vilket förmodligen inte har ändrats nämnvärt sedan huset byggdes. Fukten i källaren är har kommit som ett resultat av förändrade levnadsätt, uppvärmning och ventilation etc. Om nu detta är en sanning så kommer fukten finnas kvar och klättra även om jag fyller med betong - antar jag?
Rätt eller fel?
Vänligen,
Jonas
Jag tänker enl följande: rotorsaken till att det är fuktig källaren beror på att det är blött i marken omkring vilket förmodligen inte har ändrats nämnvärt sedan huset byggdes. Fukten i källaren är har kommit som ett resultat av förändrade levnadsätt, uppvärmning och ventilation etc. Om nu detta är en sanning så kommer fukten finnas kvar och klättra även om jag fyller med betong - antar jag?
Rätt eller fel?
Vänligen,
Jonas
Tänker att jordkällaren måste vara lika gammal som huset. Har det gjorts något med huset så att problem uppstår först nu? I så fall vad? Kanske ni kan återställa så att ni får en fungerande jordkällare?
Våra inlägg kom samtidigt
. Om det är markens fuktighet som är problemet så kanske det är där åtgärder bör sättas in. Mår hela huset bra av.
Tänkte lika sommartorparn
.
Jag antar att fukten är ett resultat av att man isolerat golven i huset så att luften inte längre kan flöda lika fritt som orginalhuset tillät!? Kanske man kan börja med att ta upp ytterligare ett ventilationshål (idag finns ett som dessutom var igensatt) samt sätt in en fläkt och se resultatet!?
Jag antar att fukten är ett resultat av att man isolerat golven i huset så att luften inte längre kan flöda lika fritt som orginalhuset tillät!? Kanske man kan börja med att ta upp ytterligare ett ventilationshål (idag finns ett som dessutom var igensatt) samt sätt in en fläkt och se resultatet!?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vet du hur golvet är gjort? Det traditionella i skånelängor är att man hade en stängd grund, dvs bjälkarna låg i en bädd av sand och sanden gick ända upp till brädgolvet. Har funkat ibland om marken varit torr, men ofta är sådana golv ruttna och då kan tidigare ägare ha gjort nya lösningar, vilka fungerar mer eller mindre bra...
Förstår jag det rätt att matkällarens tak utgörs av stuggolvet och att det är detta som isolerats?
Förstår jag det rätt att matkällarens tak utgörs av stuggolvet och att det är detta som isolerats?
Ps. Tveksam om ökad ventilation är lösningen eftersom mer av den varma sommarluften kan strömma in och kondensera i den kalla källaren....
Du förstår rätt att matkällarens tak utgör ca 1/4 av husets golv (västra delen av huset).
Golven är ombygda, jordmassor har sugits bort och ersatts med tvättad singel, luftspalt och isolering samt nya reglar och golvbrädor som ytskikt
Golven är ombygda, jordmassor har sugits bort och ersatts med tvättad singel, luftspalt och isolering samt nya reglar och golvbrädor som ytskikt
Låter som en vettig golvrenovering. Problemet är att där golvet gränsar mot källaren gör isoleringen att undersidan av golvet blir kallt och fukt kondenserar i källartaket. Misstänker att detta är i huvudsak ett sommarproblem när varm luft kommer in i kall källare. Sedan kan markfukten bidra. Syns det något mögel i källartaket? Jag har ingen lösning på problemet. Kanske det blir knepigt att behålla källaren som källare?. Föreslår att du pratar med någon byggnadsvårdskunnig så att du får höra lite olik åsikter.Skånelänge skrev:
Ingen mögel synlig - ser fräscht ut än så länge.
När du säger att det " kanske blir svårt att behålla källaren som källare", menar du då att man skall fundera på att fylla?
När du säger att det " kanske blir svårt att behålla källaren som källare", menar du då att man skall fundera på att fylla?
Bra att det inte är mögel! Hur länge sedan var det huset renoverades? Om källaren har klarat sig utan spår av mögel i många år kanske det inte finns något problem. Lev med huset och håll koll på källaren under olika årstider. Under tiden informera dig om olika möjliga lösningar utifall mögelproblem skulle uppstå. Igenfyllning är en möjlighet. En annan skulle kunna vara att installera avfuktare, typ trygghetsvakten. Hör med folk som har liknande hus hur de löst detta. Så tänker jag, men jag är ingen expert....Skånelänge skrev:
Att fylla igen källaren bör vara den sista åtgärd du vidtar innan du river huset. Rätt som det är kommer du upp i en ålder eller fas i livet där du börjar odla eget och/eller safta/sylta. Att i det läget ha fyllt igen källaren några år tidigare kommer framkalla riktig ånger. En sval källare är mycket värt.
Jag tog bort allt trä som fanns mot mark och vägg och ersatte det med betong. Det gjorde susen då jag har ett dagvattensystem och sandjord runt huset.
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/270199-gjuta-stodmur-i-gammal-kallare.html
Jag har även gjort en dränering runt min skånelänga på ett utsatt ställe, det är inte lätt men det går.
https://www.byggahus.se/forum/grund...ttan-och-i-vagg-ingen-dranering-hur-gora.html
SWEFAB har enligt mig fel på punkt 1, att lägga makadam på byggplast är bara korkat. Eventuellt har man makadam under plasten för att få en dränerande effekt om man har problem med dränering. Helst ska man bara ha sand under plasten och inget ovan för att plasten ska hållas intakt. Jag gjorde detta precis på min systers hus. 50cm överlapp på plasten och tejpa med byggmax gröna tejp.
47% fukt låter inte för mycket i luften. Enligt detta schema:
Men kondens kan ju alltid uppstå när varm luft möter en kall yta. Kanske man bör undersöka varför det finns sådana temperaturskillnader i utrymmet?
Dränering går att utföra med fåror i marken som man fyller med makadam och leder med fall ut från huset.
Om du ska sätta in avfuktare så måste du täta utrymmet så gott det går, annars fuktar du av jordklotet.
Ska du fylla igen källaren så föreslår jag en betongplatta som har makadam, isolering, armering och byggplast. Vi har gjutit igen nästan alla rum i vårt hus.
Vad är det för tak i källaren?
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/270199-gjuta-stodmur-i-gammal-kallare.html
Jag har även gjort en dränering runt min skånelänga på ett utsatt ställe, det är inte lätt men det går.
https://www.byggahus.se/forum/grund...ttan-och-i-vagg-ingen-dranering-hur-gora.html
SWEFAB har enligt mig fel på punkt 1, att lägga makadam på byggplast är bara korkat. Eventuellt har man makadam under plasten för att få en dränerande effekt om man har problem med dränering. Helst ska man bara ha sand under plasten och inget ovan för att plasten ska hållas intakt. Jag gjorde detta precis på min systers hus. 50cm överlapp på plasten och tejpa med byggmax gröna tejp.
47% fukt låter inte för mycket i luften. Enligt detta schema:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men kondens kan ju alltid uppstå när varm luft möter en kall yta. Kanske man bör undersöka varför det finns sådana temperaturskillnader i utrymmet?
Dränering går att utföra med fåror i marken som man fyller med makadam och leder med fall ut från huset.
Om du ska sätta in avfuktare så måste du täta utrymmet så gott det går, annars fuktar du av jordklotet.
Ska du fylla igen källaren så föreslår jag en betongplatta som har makadam, isolering, armering och byggplast. Vi har gjutit igen nästan alla rum i vårt hus.
Vad är det för tak i källaren?
Samtidigt så är ju källaren ganska liten och bara 1 meter i takhöjd.tompaah7503 skrev:Att fylla igen källaren bör vara den sista åtgärd du vidtar innan du river huset. Rätt som det är kommer du upp i en ålder eller fas i livet där du börjar odla eget och/eller safta/sylta. Att i det läget ha fyllt igen källaren några år tidigare kommer framkalla riktig ånger. En sval källare är mycket värt.
för de 100 000kr TS prutade kan han nog både fylla igen "källaren" och bygga en ny jordkällare.