Ja det är märkligt att rasskydd vid schakt aldrig visas ...antagligen för att folk fuskar ?
Jag fuskade själv tycker jag... Det vanligaste felet vid schakt är för brant schakt kant samt var man lägger massor som ska tillbaka...sedan måste du syna kanten så att du inte har glidlager så att du riskerar skred...vattenförande skikt..
Se till att du undviker vatten i gropen med dränkbar pump..
Det jag gjorde var att ta golvspån OBS Var mycket observant på fukt då spånet inte håller om det blir fuktigt och regla med 75 regel samt satte extra tillfälliga stämp nar jag var nere i gropen sedan lämnade jag konstruktionen i backen
Sedan bytte jag materialet närmast väggen vid återfyllningen med hjälp av extrabred markseparationsduk och motfyllning...då var det helt nödvändigt med rasskyddet kvar i backen...
Förslag till snabb kallmur är eps block typ dorocell då du bara använder blocken som gjutform som sitter kvar ..en dag bygga väggen o en dag gjuta
Tänk på att allt matrial ur grop jäser 1.6-mera... samt om du kan skydda det matrial du ska lägga tillbaka mot allt för mycket vatten..
Som sagt den som byggde ditt hus tog en del genvägar med grundläggning på olika höjd...plattor
lycka till