Jag vet att det finns massor av trådar om avfuktning av krypgrunder, och efter att ha läst en del av dem så har jag fått många bra tips.

Vi har ett gammalt torp i släkten, som har en krypgrund på ca 35 kvm. Marken under grunden består till hälften av berg, och till hälften av jord. Den är ganska slarvigt täckt med plast, som har glipor. Golvet är ett helt oisolerat plankgolv.

Det finns en krypgrundsavfuktare, som installerades av proffs efter att fuktskador upptäckts och åtgärdats för ca 5 år sedan. Enligt uppgift har den en elförbrukning som kostar över 15 000 kr per år.

Jag inser som sagt att det finns bra åtgärder att göra, i form av ordentlig plastning och isolering, tex krypgrundsmatta. Problemet är att få med mig övriga släkten på det.

Är det troligt att elförbrukningen kommer att minska drastiskt om man gör rätt åtgärder? Kommer investeringen att löna sig relativt snart? Vi kan nog göra jobbet själva, det verkar inte allt för svårt.

gbgustaf skrev:
Enligt uppgift har den en elförbrukning som kostar över 15 000 kr per år.
Förutsatt 1 krona/kWh så är det ju 2 kW kontinuerligt... låter orimligt, eller borde i alla fall kollas. Det kan ju vara en överdimensionerad avfuktare som går hela tiden. Kolla också vilken fuktighet det faktiskt är därnere.

Redigerat:
Jag googlade lite och hittade en uppgift om att för en villa borde elförbrukningen för en krypgrundsavfuktare ligga runt 2000 kWh per år. Och detta hus är ju mycket mindre än en villa. Så det verkar vara fel med faktor 10 ungefär. Det verkar skumt, för jag är ganska säker på att uppgiften om elräkningen är korrekt. Får kolla upp det närmare.

När jag har varit i huset nu i sommar hör jag ofta att avfuktaren är i drift, kanske 30% av tiden.

Standard byggahus-skämt: kolla om grannen har hönshus.

Min egen avfuktare drar runt 900 kWh per år, för 120 kvm krypgrund, men alla krypgrunder är förstås olika. Att rätta till plasten och kolla att ventiler mm är tätade kan man ju enkelt och billigt göra ändå. Krypgrundsisolering blir ett större projekt som dessutom förutsätter att det är gnagarfritt därnere.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Bob_the_builder
15 000 för 35 m2 låter VÄLDIGT dyrt. Jag uppskattar energiförbrukningen för min egen avfuktare till ca 1500 kWh, vilket blir runt 2 000 kr/år. Min grund är dock ca 160 m2.

Några saker att kontrollera:
1. Stämmer verkligen uppgiften om 15 000 kr/år?
2. Vilken relativ fuktighet arbetar aggregatet mot?
3. Tillförs extra fukt genom att något stuprör mynnar nära grunden och vatten rinner baklänges in under/genom muren?

Ang punkt 2: Vissa avfuktare kan ställas på kontinuerlig drift utan styrning (typiskt för vattenskadetillämpningar). Aggregatet bör dock hålla RF strax under 70%. Om det går kontinuerligt kanske RF är 25%, vilket är helt onödigt.

• Gilla
sissle
  • Laddar…
svartöra skrev:
Standard byggahus-skämt: kolla om grannen har hönshus.

Min egen avfuktare drar runt 900 kWh per år, för 120 kvm krypgrund, men alla krypgrunder är förstås olika. Att rätta till plasten och kolla att ventiler mm är tätade kan man ju enkelt och billigt göra ändå. Krypgrundsisolering blir ett större projekt som dessutom förutsätter att det är gnagarfritt därnere.
Gnagarfritt? Varför är det viktigt? Jag vet att möss har fastnat i fällor i krypgrunden.

gbgustaf skrev:
Gnagarfritt? Varför är det viktigt? Jag vet att möss har fastnat i fällor i krypgrunden.
De tuggar nog i sig isoleringen annars. Jag hade en bit liggunderlag som dämpning under avfuktaren, det tuggade någon i sig.

Nu äter de väl knappast 35 kvm isolering i ett nafs och blir feta som badbolllar men de gör säkert ett och annat hål. Jag skulle försöka mus-täta först.

Vid en närmare titt på maskinen (Corroventa CTR 300 TT) hittar jag ett räkneverk som räknar drifttimmar. Enligt det har den gått nästan 40% av tiden sedan den installerades för flera år sedan. Då har den ändå haft flera driftavbrott som har krävt service.

Den drar 1215 W i drift, så det blir ca 4000 kr/år. Låter fortfarande lite högt, men det är kanske normalt med tanke på förutsättningarna. Huset är dränerat och regnvatten från tak leds bort.

Fläkten är inställd på den högsta fuktighetsnivån som går att välja, runt 60% tror jag det brukar hålla.

Redigerat:
60% är lite ambitiöst, men om inte avfuktaren har inställning för runt 70-75% skulle det ju gå att köra med en yttre hygrostat eller en sådan här: http://www.lfs-web.se/hygrostat-hygropro.htm

Är ventilerna i krypgrunden tätade?

Ja ventilerna är igensatta. På den del av krypgrunden som har jordgolv är jorden ganska fuktig idag, trots att det är en ganska torr sommar. Tydligen ligger de lägsta punkterna inne i krypgrunden på en lägre nivå än dräneringen utanför.

Och plasten glipar som sagt rejält. Tyvärr är det väldigt besvärligt att krypa där inne, det är knappt så man kommer under golvbjälkarna där takhöjden är som lägst (berggrunden är som högst). Så ingen har väl orkat ta tag i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.