Hej,

Vägen ned till min skafttomt är 4 m bred och ca 25 meter lång. Den är mot slutet, precis innan den planar ut vid parkeringen relativt brant, ca 1:8 tror jag det står i ritningen.

Än så länge är den bara lämnad i det skick markentreprenören lämnade den efter hans jobb på tomten vid anläggningen var färdigt. Den är (var i alla fall -det var ett år sedan) rejält packad och med fiberduk, men har under året körts sönder en hel del av hantverkare och tung byggtrafik med lastbilar kranar etc.

På sikt kanske vi asfalterar, men det finns inga pengar kvar till i dagsläget. Så då kommer frågorna:

1 - hur gör jag på bästa, billigaste sätt, för att preppa vägen inför den annalkande vintern? Jag tänker mig grus -men vilka fraktioner? -och sedan padda - hur tung padda?

2 - jag har märkt under de helt galna skyfall som varit senaste två dagarna att det forsar ned betöänkligt för vägen och skapar fåror. Hur hanterar jag detta på bästa sätt? Ska väggen så att säga ha en rundad profil med nån form av dike längs med eller? Behövs extra dränering?

Tacksam för alla tips!

D09
Är ingen expert på vägar men du lär behöva diken samt som du nämner utforma vägen så vattnet rinner av och inte längs med

Ju tyngre padda desto bättre men också mer omständigt

Jag har byggt på min väg nyligen och då började jag med 0-90, sen 0-32 och avslut 0-18

Jag körde bara med en 50kg padda och paddade ca 10 cm tjocklek

Lastbilarna spred gruset direkt när dom lämnade och jag gick efter och fixa till / paddade.

Hej!

Har du någon kontakt inom asfaltbranschen så kan du kolla om du kan få tag på fräst asfalt dvs det som fräses upp när man ska anpassa nivåerna inför ny beläggning. Detta jämnas ut och paddas och sköljs inte iväg.

Men det är alltid svårt med brant grusväg. Du behöver ha diken och en rejäl bombering, dvs att mitten är högre på vägen. Översta lagret bör vara 0-16, helst krossat berg då detta oftast binder bättre än naturgrus. Detta packas med så stor padda som möjligt så du slår ner det i underlaget. Du måste få till avrinningen för vattnet först, annars är alla åtgärder bortspolade vid nästa stora regn.

Lycka till!

Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.