Byggahus.se

Platta på mark 1963

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Helt ny här men kände mig tvungen att kasta in en fråga som konstant sliter i mig gällande grunden på huset.

Vi har köpt en Mockfjärds Elementhus villa från 1963 byggd på platta. Besiktningsmannen sa att konstruktionen som vår platta är gjord enligt är väldigt ovanlig för ett så tidigt byggt hus då det inte finns någon ovanliggande isolering.

Jag har nu tittat på konstruktionsritningen från bygglovet och vill väl bara kolla om någon kan tolka den. Såsom jag ser det på ritningen så verkar det ligga plast under betongen. Skalan är 1:20 och på originalpappret så är plasten 4mm = 8cm i verkligheten. Eller är det bara en liten plastfolie som ligger ovanpå sanden?

Tycker det är svårt att veta själv då jag inte är bevandrad med dessa ritningar.

Bör jag vara nojig med detta? (ingen fuktlukt, inga lösa plastmattor etc..)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bild 001.jpg

2. O
    Medlem Nivå 12
    Det direkta svaret är att det ligger en plastfolie och inget 8 cm tjockt plast.

Men jag förstår inte var du har en 4 mm tjock linje, för om man jmfr med dräneringsröret som ska vara ca 10 cm så finns det ju ingen linje som är 4 mm på din ritning för det som visar plast.

Du mäter kanske mellan armeringsjärnet och plastlinjen ? Det är bara linjen som är markerad plast som visar just plasten.

Och du behöver inte vara nojig !

3. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Jag tänkte iom att strecket för sand var draget precis på gränsen mellan sanden och singelbädden så kunde strecket för plast innebära att det syftade till det som jag ser som ett skikt precis under betongen :)

Hur ser det ut i övrigt? Bör jag oroa mig för något vad gäller konstruktionen? Bärbalken som ligger till synes direkt på betongplattan, är det någon större risk?

4. O
    Medlem Nivå 12
    Som sagt det är inget skikt utan du ser plasten sen betong (med små trianglar i) och sen kommer armeringen med en bygel och ett antal armeringsjärn som syns som svarta prickar på jämna avstånd.

Bärbalk.....material?? Trä ? Tryckimpregnerad?
    Skulle möjligen vara en liten risk för antingen viss lukt och i värsta fall röta men om allt är byggt enligt ritning har du ganska bra skydd mot fukt i konstruktionen så risken är kanske inte så stor.

5. A
    Medlem · Nivå 9
    1963 var det inte särskilt vanligt med tryckimpregnerad syll.

6. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Den här detaljen var nog tillverkarens egen idé, ingen dåtida standardlösning:

Skärmklipp kantbalk.JPG

En liten frigolitremsa isolerar inte särskilt mycket. Betydligt vanligare var att man gjöt in en minerallullmatta längs hela kantbalken.
    Lösningen med plastfolie under betongplattan var ovanlig 1963, lite före sin tid.
    Träullplattan var lite ålderdomlig och började fasas ut av mineralull redan på 1950-talet.
    Så länge dräneringen fungerar, så bör konstruktionen som helhet vara riskfri.

Redigerat 30 jan 2015 18:36
  7. R
    Nybyggare Nivå 4
    • Laddar…
  8. R
    Nybyggare Nivå 4
  9. F
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Hör gärna av dig om det är något fel... har själv precis köpt hus med platta på mark från 1963 och med dränering från byggåret. Besiktningsmannen sa att det var riskkonstruktion men behöver inte vara något fel och dräneringen behöver inte göras om om den funkar sa han. Kan tilläggas att det är helt plan tomt. Han sa bara att stuprören borde riktas längre bort från huset (finns inga dagvattenledningar i marken troligen).

Ägarna har inte haft några problem. Golvet är orginal i bottenvåning, typ parkett och heltäckningsmatta i något rum. Läste att det inte var några problem om golven släppte igenom lite fukt. Själv känner jag mig inte så orolig peppar peppar. Har inte kontrollerat konstruktionen i detalj.

10. T
    Medlem Nivå 1
    Väcker liv i en gammal tråd ;) är det någon av er som har kvar ert hus med platta på mark. Har ni renoverat det något och funnit några problem? Står inför valet och kvalet av att köpa ett mockfjärdshus från -64 med platta på mark.

11. F
    Medlem Nivå 2
    Svårt att ge råd så basera inte ditt beslut på detta. När jag köpte mitt hus gick jag på magkänslan. Jag har inte haft några problem än så länge vad jag kan se. Jag har renoverat badrummet på bottenvåningen och det var väl inga konstigheter direkt för ett hus som är över 50 år gammalt. Det fanns ingjutna brädor i plattan men allt kändes väldigt torrt. Hade lite svartaktiga brädor (kolla mina tidigare trådar, ska ha lagt upp en bild) men inget fuktigt.

Gjorde ingen utökad kontroll inför köpet, men säljarna hade sedan tidigare ett igenlimmat hål i garderobsgolvet som vi tog upp och allt kändes väldigt torrt. Min förklaring för mig själv att allt är okej är att min platta är mycket tjockare än andras plattor. Jag vet inte exakt hur tjock men alla senare hus som jag sett med lika tjock sockel har krypgrund. Så det kanske är en rejäl tjock platta och att det har betydelse? Jag vet som sagt inte, är ingen fackman utan en glad amatör.