Hej,

Har köpt ett hus från 1965 med källare som inte är inredd. Vi tänkte bygga altan och då tänkte vi att vi kan passa på o dränera så vi inte behöver riva upp allt vid eventuell dränering.

Misstänker att det snart är dags för dränering. På en del av murstenarna kan man se konturerna. Men det är ingen fukt eller mögel lukt i källaren.

Vi håller på och samlar in offerter och alla har fått olika lösningar på hur man ska dränera.

Det är bland annat.

Har fått som förslag att det räcker med att gräva ner 60 cm och inte ner under bottenplattan (enligt honom så har vattnet redan avdunstat) och ha dräneringen så högt upp, En annan tycker inte att man ska ta bort tjäran/asfalten som är på ytterväggen. Har man kvar den blir det som en extraisolering.

En annan har tagit upp att sulan kanske måste justeras mm.

Hade en annan som tog upp att rören som finns nere i jorden kan börja rosta eftersom att man har grävt och det börjar bildas en process i rören.

Jag vet inte vad jag ska tro och hur jag ska tänka.

Vet att man måste gräva under plattan. Har inte fått offert från honom. Ska bli intressant och veta hur mycket han ska ha. När det gäller tjäran tycker jag den ska bort så huset kan andas inifrån.

Hur vet jag att sulan behöver justeras visst det ser man när man har grävt men kan jag lita på att det verkligen behövs och att han bara gör det för att få mer betalt.

En annan tog upp frågan om att det kanske inte finns någon dagvatten brunn och att dagvattnet går genom husets avlopp. Har beställt ritning från kommunen men har inte fått den än.

Hur mycket ska det kosta. har fått pris från 1600 kr/löpmetern till 2800/löpmetern efter rotavdrag. Det blir en hel del på 37 meter,

Alla som har lämnat offert har varit på plats och fått sett förutsättningarna.

Vad och hur ska jag tänka på. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Ha en trevlig dag/kväll.

En bra princip är att konsultera någon som är kunnig men som inte själv jobbar som entreprenör. Man bör inte använda entreprenörer som konsulter, eftersom de har för många egna intressen. Det är viktigt att först klarlägga vad som är problemet, om det överhuvudtaget är ett problem. Många problem som uppstår i källare beror främst på att konstruktionen är helt oisolerad, både undertill och på källarväggarnas utsida, samtidigt som temperaturen i källaren är för hög. Har man ett verkligt dräneringsproblem brukar det märkas genom att vattnet bokstavligen forsar in. Att man kan se fogarna mellan källarväggens murstenar är snarare ett fuktproblem än ett dräneringsproblem.

...vad föregånde talare sa... Självklart är det bra att få åsikter från folk som vet vad dom talar om men inte har intresse av att sälja in något till dig.

Men gällande några grejer: förr hade man ofta en värmepanna i källaren vilket innebar en konstant hög temperatur i källaren, detta höll rummet torrt. Vedpannor försvinner mer och mer till förmån för andra värmesystem och då kan fuktproblem uppstå. Förr var det brukligt att täta grundmuren med kallasfalt för att skydda den mot fukt utifrån, nu har det kommit lite nya koncept som baseras på att istället vädra grunden. Detta kan göras med antingen platonmatta som är tät men lämnar en liten luftspalt mellan mur och matta eller isodränskivor som är porösa cellplastskivor som luft kan vandra i. För att vädringen ska kunna fungera måste tätskiktet bort, därför tar man bort gammal kallasfalt.

Det finns olika tyck och tänk precis som med allt annat men så tänker man med det konceptet och gör man på ett sätt ska man självklart göra det riktigt. Att lämna kallasfalten i isoleringssyfte låter som skitsnack.

På botten av muren finns ofta en syll vilket innebär att muren ser ut som ett upp-och-nervänt T med skarpa kanter. Man vill gjuta på denna syllring så att den lutar utåt för avrinningens skull (tänk ett upp-och-nervänt Y när man är färdig), detta också för att det ska gå bra att sätta mattan (en tätskiktsmatta längst ner om man använder isodränskivor).

Som det låter kan det vara så att du har en fullt fungerande dränering eller inte har behov av en eftersom du inte har märkbara fuktproblem men det kan kännas tryggt att göra sig säker, det där är svårt att säga. Men självklart ska man gräva en eventuell dränering i lägre nivå än bottenplattan och inte bara en bit under torven.

Gamla vattenledningsrör av metall skyddas från korrosion i en syrefri miljö som t.ex blöt lera och kan mycket väl rosta mycket snabbare om de ligger i fräscht grus och luften får komma åt dom. Men det är ett helt annat problem och om en dränering nu behövs kan jag tycka att det är klokare att ersätta gamla galvledningar som ser dåliga ut om nu grävaren är där, det verkar märkligt att ha det som en faktor i beslutsfattandet när det handlar om att dränera huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.