Hej
Vi står beredda att köpa en tomt för att bygga vårat framtida hus på. Första gången vi tittade på tomten såg vi att den var blöt mitt på men tänkte inte mer på det då. Efter ytterligare något besök med en veckas uppehållsväder har vi märkt att detta är vatten som står kvar.
Eftersom vi inte har någon erfarenhet av husbyggande skulle vi vilja ha lite råd om detta överhuvudtaget är ett problem, eller om det är enkelt fixat i samband med att grävmaskiner ska dit för schaktning av grunden?
Tomten ligger visserligen i en "dalgång" men jag kan inte tänka mig att det är helt ovanligt problem?
Räcker det med ett enkelt dräneringsrör eller kommer vi aldrig att kunna bli av med vattnet? Räcker det att möjligen fylla upp med jord?
Tack för tips!
Vi står beredda att köpa en tomt för att bygga vårat framtida hus på. Första gången vi tittade på tomten såg vi att den var blöt mitt på men tänkte inte mer på det då. Efter ytterligare något besök med en veckas uppehållsväder har vi märkt att detta är vatten som står kvar.
Eftersom vi inte har någon erfarenhet av husbyggande skulle vi vilja ha lite råd om detta överhuvudtaget är ett problem, eller om det är enkelt fixat i samband med att grävmaskiner ska dit för schaktning av grunden?
Tomten ligger visserligen i en "dalgång" men jag kan inte tänka mig att det är helt ovanligt problem?
Räcker det med ett enkelt dräneringsrör eller kommer vi aldrig att kunna bli av med vattnet? Räcker det att möjligen fylla upp med jord?
Tack för tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tomten ligger ju i en håla. För att en dränering skall fungera måste vattnet kunna ledas längre bort. Frågan är om denna möjlighet ingår som en rättighet vid köpet? Finns där någon form av detaljplan där detta ingår?
Det går alltid att lösa, i värsta fall, om det inte går att dränera vattnet till en lägre punkt på grund av högt grundvatten, genom att pumpa bort vattnet, men en sådan lösning kommer ju behöva underhållas, är beroende av el, och är allmänt jobbig.
Jag skulle inte köpa den tomten utan att undersöka noggrannare hur förhållandena är för grundläggning. Markarbeten kan springa iväg rätt ordentligt. Om det är ett träsk såhär års så kan det ju vara rätt illa på vårvintern.
Jag skulle inte köpa den tomten utan att undersöka noggrannare hur förhållandena är för grundläggning. Markarbeten kan springa iväg rätt ordentligt. Om det är ett träsk såhär års så kan det ju vara rätt illa på vårvintern.
Nej, tomten ligger utanför detaljplan och detta är inget som har diskuteras. Å ena sidan är det inte hela tomten som är berörd, å andra sidan är det kanske ändå tillräckligt stor yta för att inte helt enkelt kunna skapa någon egen lutning och på så sätt "flytta" lägsta punkten?J justusandersson skrev:
Den röda elipsen är området som är sankt
Pratade med en man i schaktningsbranchen som var ute och tittade på tomten, han menade på att detta inte var något problem överhuvudtaget. Dels borde de försvinna när man "rotar runt" för grunden, sen kommer vi förmodligen behöva höja en del av tomten ~0,5m.
Som sagt, där huset skall stå är det torrt och fint.
Inga andra tankar och funderingar att dela?
Som sagt, där huset skall stå är det torrt och fint.
Inga andra tankar och funderingar att dela?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur är tomten i övrigt?
Om den ligger, som Justusandersson skriver, i en håla, hur är det då med morgonsol och kvällssol?
Och det ser ut att vara mitt i ett kalhygge. Sådana omgivningar är väl inte så kul?
Vad är det för väg, en enkel skogsbilväg för huggare och timmertransporter?
Vem underhåller den, och till vilket skick?
Som det säkert skiner igenom är jag lite tveksam. Har ett par grannar med "skridskobana" på tomten på vårvintern,
och de är inte så glada åt det.
Förresten, varför säljer markägaren en tomt just där? Inget som kan växa där eller
Om den ligger, som Justusandersson skriver, i en håla, hur är det då med morgonsol och kvällssol?
Och det ser ut att vara mitt i ett kalhygge. Sådana omgivningar är väl inte så kul?
Vad är det för väg, en enkel skogsbilväg för huggare och timmertransporter?
Vem underhåller den, och till vilket skick?
Som det säkert skiner igenom är jag lite tveksam. Har ett par grannar med "skridskobana" på tomten på vårvintern,
och de är inte så glada åt det.
Förresten, varför säljer markägaren en tomt just där? Inget som kan växa där eller
Klicka här för att svara