1 928 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Stenkista - Frågor
Tjenare, efter en upptäckt där inget av stuprören som gick ner i marken var kopplade på dagvattnet så har jag bestämt mig för att lösa det lite kvickt med stenkistor.
Har grävt ut 2st gropar som är 1x1x1m som jag lagt duk i botten på, fyllt i med stora stenar sen mindre och mindre osv sen täckt med duk igen.
Takyta = 200kvm ca delat på 5 stuprör varav 4 är delat på 2st stenkistor.
Tanken var också att ställa ut regntunnor som avlastning, dessa kommer fyllas fort men tanken var ett överrinnings "skydd" där övrigt vatten rinner ut till sprinklersystemet
Fråga 1: Behöver jag någon form av sandfång? Och hur löser man de enklast?
Fråga 2: Bör jag sätta ner en brunn kanske?
Fråga 3: Borde dessa kistor varit större?
Bonusfråga: Hur mycket tryck får man ut från en full vattentunna på 200liter ca 30cm ovanför marken och slangen går ca 30cm under marken.
Hur har ni andra gjort?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning Conny
Har grävt ut 2st gropar som är 1x1x1m som jag lagt duk i botten på, fyllt i med stora stenar sen mindre och mindre osv sen täckt med duk igen.
Takyta = 200kvm ca delat på 5 stuprör varav 4 är delat på 2st stenkistor.
Tanken var också att ställa ut regntunnor som avlastning, dessa kommer fyllas fort men tanken var ett överrinnings "skydd" där övrigt vatten rinner ut till sprinklersystemet
Fråga 1: Behöver jag någon form av sandfång? Och hur löser man de enklast?
Fråga 2: Bör jag sätta ner en brunn kanske?
Fråga 3: Borde dessa kistor varit större?
Bonusfråga: Hur mycket tryck får man ut från en full vattentunna på 200liter ca 30cm ovanför marken och slangen går ca 30cm under marken.
Hur har ni andra gjort?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning Conny
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Gräv ned läskbackar istället för sten, ger mer volym i kistan. Markduk över och på sidorna.
Inget 'tryck' alls tror jag. Kommer bara rinna ur dina sprinklersystem, sätt en dränkpump istället.
Inget 'tryck' alls tror jag. Kommer bara rinna ur dina sprinklersystem, sätt en dränkpump istället.
Tittade på just läskbackar men det verkar vara svårt att få tag i sen dom utgick 2013?I Martenw skrev:
Nej det värsta som sker är ju att det rinner ut i sprinkler systemet sen ut i tömningsventilerna
Det beror på vad du grävt i för material, är det lera så fyller du gropen snabbt men om det är morän eller grus kan du hälla i hur mycket vatten som helst utan problem.
1. Troligen inte
2. Nja prova några år först.
3. Beror på omgivande mark.
Bonus. Övre nivå i tunnan ner till där vattnet tas ut är det en tryckskillnad på 0,1 bar /m om vattnet inte strömmar , jag tror inte att det kommer något vatten genom sprinklersystemet trycket blir för litet. möjligen kan man använda en vanlig slang att vattna med.
Kolla på en billig pump!
1. Troligen inte
2. Nja prova några år först.
3. Beror på omgivande mark.
Bonus. Övre nivå i tunnan ner till där vattnet tas ut är det en tryckskillnad på 0,1 bar /m om vattnet inte strömmar , jag tror inte att det kommer något vatten genom sprinklersystemet trycket blir för litet. möjligen kan man använda en vanlig slang att vattna med.
Kolla på en billig pump!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
De vanliga röda finns kvar i dagligvaruhandeln, ag grävde ner 2 st förra helgen till min garagekista. Nackdelen är att jag nu måste dricka 40 Bayersk lättöl )
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden