Hej, vi har inredd källare och nu är frågan om att göra ett sovrum i del av källaren. Rummet är ganska ljust redan men jag har trots det funderat på att förstora upp fönster till kanske 1x1 meter för att få in mer ljus. Grunden är hög, men för att få plats med fönster 1x1 krävs det en ljusbrunn. Huset är från 1974 och inte dränerat. Inser att det kommer att behövas snart. Dock är källaren helt torr. Alla golv är klinker m vattenburen värme o väggar är putsad siporex.. Min fundering är att jag bör (?) kunna göra en ljusbrunn utan att det påverkar befintlig dränering och framförallt att jag senare bör kunna dränera om huset utan att ljusbrunnen stör alltför mycket?

A
Du har ju en konstruktion som är relativt okänslig mot fukt. Och med tanke på att du i dagsläget inte har problem med fukt i grunden så kan jag inte tänka mig att en korrekt utförd ljusbrunn påverkar det.

Vid en framtida dränering kommer ljusbrunnen behöva demonteras, men i sammanhanget är det ett väldigt litet jobb som lätt återställs i samband med dräneringsarbetet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.