S
Kantelementen är 400mm och det ska ner 30cm cellplast. Nu är frågan ska man dra andra lagret ända ut till kanten så djupet på balken blir 200mm eller ska man stoppa strax innan så djupet på kantbalken blir 300mm?

Ytterväggen blir 300mm tjock och muras med leca, ska kantbalken då vara 300mm bred?

• Gilla
Hakansol
  • Laddar…
S
Gör en enkel skiss hur du tänker dig , så får du nog svar här , lättare då

S
Så eller så?

och hur bred ska kantbalken vara om muren är 300mm bred?

• Sektion av kantbalk med måttangivelser och två alternativa uppbyggnader, markerade "Så eller så?".
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Högersidans lösnng blir mer stabil. Om du med muren menar det som skall komma ovanför kantbalken, finns ju inget behov av att göra kantbalken bredare inåt än grundmuren. Den svaga punkten är utsidan.

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
Beror väl på villabyglarna hur dem är. Eller gör du egna? Skulle göra kantbalken med så mkt betong o armering som de går då det är där huset vilar.

Ska du gjuta klack för syllen?

S
N Nils82 skrev:
Ska du gjuta klack för syllen?
Jag vet inte vad du menar, ytterväggarna kommer muras med 290x590x190 lecablock.

S
S shomakie skrev:
Beror väl på villabyglarna hur dem är. Eller gör du egna? Skulle göra kantbalken med så mkt betong o armering som de går då det är där huset vilar.
Jag gör egna skulle jag tro.

Kantbalken ska ta upp linjelasten från den ovanliggande väggen, men för att kunna svara på frågan behövs lite mer indata, vad som ska byggas antal våningar, vilket tak osv. När jag gjöt min platta bockade jag egna villabyglar i 8mm järn och sedan 4st 12mm längsgående i en kantbalk som var 300x300. Tänk på att de yttersta 100mm av Kantbalken inte tar upp några större laster då det bara är isolering

S
Det är ett plan med takstolar på 22 grader, 6m brett så gavlarna är inga monster.
Tak blir råspont med takpapp.
Ytterväggarna kommer muras med 290x590x190 lecablock.

S DanielF skrev:
Jag vet inte vad du menar, ytterväggarna kommer muras med 290x590x190 lecablock.
Ooppss....missa det.
Så länge du inte behöver 200 cellplast under balken så finns inga nackdelar med 300 balk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.