2 733 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Betongplatta - garage - satt sig
Hej,
Jag har ett oisolerat garage som sett bättre dagar varför jag funderar på att bygga nytt.
Då vår tomt till stor del befinner sig på gammal sjöbotten bestående av lerig jord verkar det som att plattan med åren satt sig längs ena långsidan. Har inte mätt det exakt, men skulle säga det slår mellan 10-15 cm på de 4,5 meter.
Nu till min fråga:
Går det att "Räta upp" plattan? Att gjuta på så den blir i väg antar jag är en dålig idé då man enbart ökar tyngden på den sida som redan börjat sätta sig?
Eller är det bara att bita i det sura och gjuta nytt?
Mvh
Jag har ett oisolerat garage som sett bättre dagar varför jag funderar på att bygga nytt.
Då vår tomt till stor del befinner sig på gammal sjöbotten bestående av lerig jord verkar det som att plattan med åren satt sig längs ena långsidan. Har inte mätt det exakt, men skulle säga det slår mellan 10-15 cm på de 4,5 meter.
Nu till min fråga:
Går det att "Räta upp" plattan? Att gjuta på så den blir i väg antar jag är en dålig idé då man enbart ökar tyngden på den sida som redan börjat sätta sig?
Mvh
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Skulle helt klart gjutit ny platta. Du kan inte rikta en platta som sjunkit på något ekonomiskt försvarsbart vis.M martyj85 skrev:Hej,
Nu till min fråga:
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Har man lös lera är pålning enda chansen, men det är ju inte realistiskt för ett garage. I så fall är det bättre att avstå från betongplatta. Med fast lera brukar det fungera om man gör rätt. Den gamla plattan måste nog bilas upp.
Är det ett stort garage?
Nu spånar jag bara lite
Det skulle kunna gå att göra en kompensationsgrund med lecakulor eller en del isolering.
Då gräver man bort material som i vikt motsvarar den tillkomma lasten.
Har ingen aning om vad det kan kosta men ifall du börjar om på nytt kan det vara värt en tanke iaf.
Nu spånar jag bara lite
Det skulle kunna gå att göra en kompensationsgrund med lecakulor eller en del isolering.
Då gräver man bort material som i vikt motsvarar den tillkomma lasten.
Har ingen aning om vad det kan kosta men ifall du börjar om på nytt kan det vara värt en tanke iaf.
Klicka här för att svara