Hej!
Vår kommun ska ansluta en massa fastigheter till det kommunala VA. Grannen våran har fått sin tillkopplingspunkt till detta ca: 5-6 meter ifrån vårat hus. Där är det berg och grannen kommer att bli tvungen att spränga för att komma ned på 2,5 meters djup (frostfritt).

Finns det några regler på hur nära andra fastigheter man får utföra sprängningar?

Mvh
Anders
 
Det korta svaret är nej, men det är upp till sprängaren att spränga på rätt sätt och besiktiga din bostad före och efter arbetet.
 
  • Gilla
icanders
  • Laddar…
Det är inga problem, man spränger rutinmässigt enstaka cm från bef byggnader. Jag har själv jobbat bakom en glasfasad där de sprängde mindre än 50 cm framför mig. Jag vände bara bort huvudet när varningssignalen gick, så ev glassplitter inte skulle träffa ögonen.
 
  • Gilla
icanders
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.