13 448 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Gjuta förhöjd betongsyll på betongplatta (bilder)
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Är nog enklare att bygga väggarna i vedertagna mått då? 45x95 är ju inte direkt standard det heller. Du ska väl ha tak på det och med laster därefter?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Om du murar med 150 mm bred leca så är det väl bara att köra 120 mm väggregel, papp, och sen en 45 mm stående utanpå det att spika den liggande panelen i?
95 mm är ju lite tunt för att vara en yttervägg, och har du isolering till övers och funderar på att värma upp utrymmet nån gång ,är ju tjockare isolering än 95 mm att rekommendera..
95 mm är ju lite tunt för att vara en yttervägg, och har du isolering till övers och funderar på att värma upp utrymmet nån gång ,är ju tjockare isolering än 95 mm att rekommendera..
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Jag skulle kosta på kantelement. Utan det ser jag ingen större mening med att isolera under plattan. Alla sidor kommer att bli köldbryggor. Ett alternativ skulle då kunna vara att bygga formen med stående Leca. De finns ex 90x190x590.
Många bra tankar, jag tackar för det!
Tar till mig vad gäller väggtjockleken. Tanken var att skruvlimma tre st 45x95 där takstolarna står och på så sätt få ett stabilt bygge. Förutom där takstolarna vilar så ska ju inte väggen bära så mycket mer än sig själv (tänker jag iallafall). Plywood skruvat på insidan skulle ge stabilitet i sidled. Takstolarna är dimensionerade för tungt yttertak, lätt innertak och snözon 2,5 vilket ger 0,9+0,25+2,5=3,65 kN/m2. Med ett tak på ca 67m2 blir det totalt ca 245 kN, ~24,5ton för hela taket. Grovt räknat ger takstolarna upphov till 16 punkter/stolpar som lasten ska fördelas på, dvs ~15,3 kN/stolpe (förutom de som håller upp limträbalken, de får dra ett tyngre lass, men för "stolparna" i förrådsdelen borde det stämma hyggligt?)
Bild på stomme:
Ang uppvärmning och isolering.. Ja, det är inte omöjligt att det blir ett garage på sikt, även om det är en carport vi vill ha just nu. Således tänkte jag att lite isolering under är bättre än ingen alls, men jag är medveten om att det blir köldbryggor där det inte finns isolering. Cellplasten skulle också se till att plattan inte suger i sig lika mycket fukt underifrån, även om jag har makadam och dränering. I en svag stund funderade jag på att bara lägga ut plast på makadamen och gjuta på den..
Att köra med kantelement ställer till det på ett par punkter (förutom den ekonomiska som tidigare nämnt). Jag vill bara ha förhöjd syll där förrådet står och jag får inte ihop det i mitt huvud hur jag gör med den väggen som löper nästan i mitten av plattan? Att gjuta in ett L-element mitt i plattan känns fel. Sen är jag rädd att elementens kant skulle skadas i perkeringsdelen när man går in o ut, kör in bilen etc. Kanske går att lösa med kantjärn runt om men det känns som mycket jobb för en oerfaren.
Jag ska fundera vidare, men kommer någon på något mer så är det bara att skriva. Uppskattar alla svar!
Bild på tänkt slutresultat (har inte bestämt mig om det ska vara en eller två stolpar i främre delen av carporten):
Tar till mig vad gäller väggtjockleken. Tanken var att skruvlimma tre st 45x95 där takstolarna står och på så sätt få ett stabilt bygge. Förutom där takstolarna vilar så ska ju inte väggen bära så mycket mer än sig själv (tänker jag iallafall). Plywood skruvat på insidan skulle ge stabilitet i sidled. Takstolarna är dimensionerade för tungt yttertak, lätt innertak och snözon 2,5 vilket ger 0,9+0,25+2,5=3,65 kN/m2. Med ett tak på ca 67m2 blir det totalt ca 245 kN, ~24,5ton för hela taket. Grovt räknat ger takstolarna upphov till 16 punkter/stolpar som lasten ska fördelas på, dvs ~15,3 kN/stolpe (förutom de som håller upp limträbalken, de får dra ett tyngre lass, men för "stolparna" i förrådsdelen borde det stämma hyggligt?)
Bild på stomme:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang uppvärmning och isolering.. Ja, det är inte omöjligt att det blir ett garage på sikt, även om det är en carport vi vill ha just nu. Således tänkte jag att lite isolering under är bättre än ingen alls, men jag är medveten om att det blir köldbryggor där det inte finns isolering. Cellplasten skulle också se till att plattan inte suger i sig lika mycket fukt underifrån, även om jag har makadam och dränering. I en svag stund funderade jag på att bara lägga ut plast på makadamen och gjuta på den..
Att köra med kantelement ställer till det på ett par punkter (förutom den ekonomiska som tidigare nämnt). Jag vill bara ha förhöjd syll där förrådet står och jag får inte ihop det i mitt huvud hur jag gör med den väggen som löper nästan i mitten av plattan? Att gjuta in ett L-element mitt i plattan känns fel. Sen är jag rädd att elementens kant skulle skadas i perkeringsdelen när man går in o ut, kör in bilen etc. Kanske går att lösa med kantjärn runt om men det känns som mycket jobb för en oerfaren.
Jag ska fundera vidare, men kommer någon på något mer så är det bara att skriva. Uppskattar alla svar!
Bild på tänkt slutresultat (har inte bestämt mig om det ska vara en eller två stolpar i främre delen av carporten):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kantelement som är vid garageöppningar kapar man ur 5cm isolering ur så det blir en hel platta ut till kant. Den kan man även förstärka med ett garagejärn. För slagportar måste man ha ett garagejärn som "tröskel" som de kan stänga emot.
För väggen mitt i carporten skulle jag ha gått på ett utlägg och ställt reglarna i det. Då är det ingen risk att reglarna suger något från plattan. Men det kommer att se skumt ut med en panel som går ända ner till plattan. Normalt brukar man ha garageplattan 10cm under golvnivå.
För väggen mitt i carporten skulle jag ha gått på ett utlägg och ställt reglarna i det. Då är det ingen risk att reglarna suger något från plattan. Men det kommer att se skumt ut med en panel som går ända ner till plattan. Normalt brukar man ha garageplattan 10cm under golvnivå.
Klicka här för att svara
