Vi skall gjuta en platta på mark och skulle vilja förbereda för eventuell bergvärme framöver.
Vore fint att få in slangarna genom plattan om möjligt, istället för in genom väggen längre fram.

Vi har inte borrat energibrunnen än, eller har någon firma som kommer göra det ännu.

Är det möjligt att dra in två slangar i plattan och lägga i en slinga utanför grunden för att sedan kunna koppla på? Vad är det för slangar som används? Och skarvas dessa sedan i borrtoppen eller hur lång borde slingan i så fall vara?

Tack på förhand!

tommib
Välkommen till forumet!

Jag tror, med betoning på tror, att det vanliga är att lägga någon form av skyddsrör genom plattan som man sedan drar de kompletta bergvärmeslangarna igenom. Till detta fungerar t.ex. 110 mm avloppsrör utmärkt. Det kanske går med mindre också men varför chansa om man inte har extremt trångt där rören ska upp.

tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Jag tror, med betoning på tror, att det vanliga är att lägga någon form av skyddsrör genom plattan som man sedan drar de kompletta bergvärmeslangarna igenom. Till detta fungerar t.ex. 110 mm avloppsrör utmärkt. Det kanske går med mindre också men varför chansa om man inte har extremt trångt där rören ska upp.
Tack för svar! 110mm avloppsrör har ju rätt snäva vinklar, eller tänker du 3 st 30 graders för vinkeln upp från marken? Funkar det att peta igenom bergvärmerören genom?

Krilleman
Mycket riktigt, 110mm avloppsrör är vanligt som förberedande tomrör.

Minst tre 30-böjar.

Finns plats så kan 6st 15 vara ett bättre alternativ!

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Mycket riktigt, 110mm avloppsrör är vanligt som förberedande tomrör.

Minst tre 30-böjar.

Finns plats så kan 6st 15 vara ett bättre alternativ!
Fint! Får man i två värmeslangar i ett avloppsrör eller tänker ni er två avloppsrör in genom plattan?

Jag hade då kört på två rör.

Bästa svaret

tommib
Absolut två rör. Mina bergvärmeslangar är så tjocka och styva att det troligen inte hade varit möjligt med ett rör (kanske ett 160 mm då, men risken är ändå att de trasslar sig).

Vad gäller vinklar skulle jag lyssna på krilleman. Man kan beakta att vinklarna inte måste läggas i ett plan, dvs röret kan vika av i två plan samtidigt om det är lättare platsmässigt. Det viktiga är att böjen blir snäll.

Ok, fint!

Det får bli två stycken 110 avloppsrör med 6 st 15 graders vinklar om vi får plats.

Tack!

Egentligen så får inte slangarna komma in i huset, det skall skarvas mot rör på utsidan. Detta är av brandskyddsskäl. Brinevätskan är på gränsen att klassas som sprängämne. Tror att det nu kallas för brandfarlig vätska, ungefär som om du hade haft bensin i slangarna.

H hempularen skrev:
Egentligen så får inte slangarna komma in i huset, det skall skarvas mot rör på utsidan. Detta är av brandskyddsskäl. Brinevätskan är på gränsen att klassas som sprängämne. Tror att det nu kallas för brandfarlig vätska, ungefär som om du hade haft bensin i slangarna.
Vad för rör är det då? Vätskan behöver ju in i huset i vilket fall för att komma till värmepumpen?

tommib
Vanliga kopparrör.

Hos mig är de skarvade precis där de kommer in genom plattan (utan rör i ett hörn, de är eftermonterade). Man borde kunna göra en likadan skarv hos dig om man ser till att ha lite plats runt rören. Sen tänker jag mig att man tätar med brandskyddsmassa. Sannolikt slarvas det en del med detta.

Förresten, sprängämne??? Det är helt vanlig etanol, vilket iofs brinner väldigt bra men det detonerar inte så vitt jag vet. En aerosol kan naturligtvis göra det men det kan å andra sidan sågspån och mjöl också.

Jag har gjort precis det som du tänker göra, men jag är inte riktigt där än!

Jag la ner två 110-rör med 3st 30 graders vinklar som jag låter komma upp i plattan ifall om att jag eventuellt ska sätta in en jord/bergvärmepump i framtiden. Min platta är gjuten men jag väntar på bättre väder innan jag ska dra igång resten sv min tillbyggnad.

Som andra skriver är 6x15 grader bättre om du kan lösa det. Räkna inte med att du kan få igenom mer än 2st 32mm slangar i ett 110-rör (med andra ord gjut in dubbla rör).

När jag ändå höll på förberedde jag med en hel del extra tomrör så som värme och vatten för eventuella pooler och utekök samt lite gula tomrör som mynnar på diverse ställen för eventuell utebelydning i framtide.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.